هوش مصنوعی: این متن به بررسی مفاهیم ضرر و نفع در جهان از دیدگاه عرفانی و فلسفی می‌پردازد. شاعر بیان می‌کند که همه‌چیز در جهان به اراده‌ی خداوند است و ضرر و نفع نسبی هستند. حتی چیزهایی که به ظاهر ضرر دارند، در نظام کلی ممکن است نفع داشته باشند. همچنین، اشاره می‌شود که شرور و ضررهای مطلق در جهان وجود ندارند و همه‌چیز به نسبت و ارتباطات آن بستگی دارد.
رده سنی: 16+ متن دارای مفاهیم عمیق فلسفی و عرفانی است که درک آن نیاز به بلوغ فکری و آشنایی با مباحث انتزاعی دارد. همچنین، استفاده از زبان شعر کلاسیک ممکن است برای خوانندگان جوانتر دشوار باشد.

بخش ۲۹۷ - عبدالضار و النافع

ز عبدالضار و النافع شنو هم
که از حق یافت ضر و نفع عالم

شود مشهود او فعال مطلق
که ملک است از اراده او منسق

خود این معنی مگر در کشف احوال
اشارت باشد از توحید افعال

بفعال است او را کر و فری
نبیند خیر و شر و نفع و ضری

بود گویند شیطان مظهر ضر
ظهور نفع هم خضر پیمبر

صفی را نیز تحقیقی است محکم
نباشد ضر محض اصلا بعالم

کسی کایجاد عالم بر کرم کرد
شرور و ضر مطلق را عدم کرد

شروری گر بود هم باز خیر است
ضررها نفع نزد اهل سیر است

کشد نقاش شکل عقرب و مار
نه کلک اوست شر نه رنگ و طومار

همان کلکی که نقش سرو و گل بست
نقوش دیو و دد بر نظم کل بست

همه یک رنگ بود آن رنگ و این رنگ
تورا دل شد ز امر عارضی تنگ

عوارض را نباشد اعتباری
چو در هستی نباشدشان قراری

پس ار باشد شروری عارضاتند
ندارند اصل و معدوم الذواتند

بود پس ضار را معنی به نسبت
کز آن نسبت منظم گشت خلقت

شود چوب از وجود اره مضطر
در این نسبت ز بهر او بود ضر

ولی صد نفع از وی در نظام است
کز آن نجار آگه بالتمام است

ز بهر چوب هم نفع است باری
که گردد تختگاه شهریاری

پس ارشد ضربچوب از اره عاید
نشد شری بسوی اره وارد

بعالم فعل فاعل چون ثمر شد
به نسبت هم عیان در نفع و ضر شد

دگر بر ضد چو اشیا را توان یافت
کجا نفعی بدون ضرنشان یافت
وزن: مفاعیلن مفاعیلن فعولن (هزج مسدس محذوف یا وزن دوبیتی)
قالب: مثنوی
تعداد ابیات: ۲۰
این گوهر را بشنوید

این گوهر را با صدای خود، برای دیگران به یادگار بگذارید.

برای ضبط گوهر با صدای خود، لطفا به حساب کاربری وارد شوید.

گوهر قبلی:بخش ۲۹۶ - عبدالمانع
گوهر بعدی:بخش ۲۹۸ - عبدالنور
نظرها و حاشیه ها
شما نخستین حاشیه را بنویسید.