هوش مصنوعی:
این متن به موضوع وحدت و کثرت در فلسفه و عرفان میپردازد. در ابتدا اشاره میکند که سفر دوم (سفر روحانی) به این نهایت میرسد که آثار وحدت مرتفع میشود. سپس توضیح میدهد که کثرت علمی و اعیان در وحدت ثابت است و حجاب وحدت از رخسار کثرت در اعیان بدون درئیت (بدون مانع) مرتفع میشود. در ادامه بیان میکند که در مرحله اول رفع کثرت مناسب است و در مرحله دوم رفع وحدت از حقایق صورت میگیرد. در نهایت اشاره میکند که در ابتدا کثرت از اکوان (عالم کثرت) برخاسته و در مرحله دوم وحدت از اعیان رفع میشود.
رده سنی:
18+
متن دارای مفاهیم عمیق فلسفی و عرفانی است که درک آن نیاز به دانش پایهای در این زمینهها دارد. همچنین، زبان و ساختار آن پیچیده است و برای مخاطبان جوانتر ممکن است نامفهوم باشد.
بخش ۴۷۶ - نهایهالسفر الثانی
بود ثانی سفر را این نهایت
که گردد مرتفع آثار وحدت
ز وجه کثرت علمیه و اعیان
که اندر واحدیت ثابت است آن
حجاب وحدت از رخسار کثرت
در اعیان مرتفع شد بیدرئیت
نیابد اشتباهی تا بخاطر
کنم توضیح این معنی مکرر
در اول رفع کثرت بود لایق
بثانی رفع وحدت از حقایق
در اول گرد کثرت خاست ز اکوان
بثانی رفع وحدت گشت زاعیان
که گردد مرتفع آثار وحدت
ز وجه کثرت علمیه و اعیان
که اندر واحدیت ثابت است آن
حجاب وحدت از رخسار کثرت
در اعیان مرتفع شد بیدرئیت
نیابد اشتباهی تا بخاطر
کنم توضیح این معنی مکرر
در اول رفع کثرت بود لایق
بثانی رفع وحدت از حقایق
در اول گرد کثرت خاست ز اکوان
بثانی رفع وحدت گشت زاعیان
وزن: مفاعیلن مفاعیلن فعولن (هزج مسدس محذوف یا وزن دوبیتی)
قالب: مثنوی
تعداد ابیات: ۶
این گوهر را بشنوید
این گوهر را با صدای خود، برای دیگران به یادگار بگذارید.
برای ضبط گوهر با صدای خود، لطفا به حساب کاربری وارد شوید.
گوهر قبلی:بخش ۴۷۵ - نهایهالسفرالاول
گوهر بعدی:بخش ۴۷۷ - نهایه السفر الثالث
نظرها و حاشیه ها
شما نخستین حاشیه را بنویسید.