۴۳۷ بار خوانده شده
میبسازد جان و دل را بس عَجایب کان صیام
گَر تو خواهی تا عَجَب گردی عَجایبدان صیام
گَر تو را سودایِ مِعْراج است بر چَرخِ حَیات
دان که اسپِ تازیِ تو هست در میدان صیام
هیچ طاعت در جهانْ آن روشنی نَدْهَد تو را
چون که بَهرِ دیدهٔ دلْ کوریِ اَبْدان صیام
چون که هست این صومْ نُقْصانِ حیاتِ هر سُتور
خاص شُد بَهرِ کمالِ مَعنیِ انسانْ صیام
چون حیاتِ عاشقان از مَطْبَخِ تَنْ تیره بود
پَس مُهَیّا کرد بَهرِ مَطْبَخِ ایشان صیام
چیست آن اَنْدَر جهانْ مُهلکتَر و خونریزتَر
بر دل و جانِ وِجا خونْ خوارهٔ شیطان صیام
خِدمَتِ خاصِ نَهانی تیزنَفْع و زودسود
چیست پیشِ حَضرتِ دَرگاهِ این سُلطان صیام
ماهیِ بیچاره را آبْ آنچُنان تازه نکرد
آنچه کرد اَنْدَر دل و جانهایِ مُشتاقانْ صیام
در تَنِ مَردِ مُجاهد در رَهِ مَقْصودِ دل
هست بهتر از حَیاتِ صد هزارانْ جانْ صیام
گرچه ایمان هست مَبنی بر بِنایِ پنج رُکن
لیک وَاللَّه هست از آنها اَعْظَمُ الْاَرکان صیام
لیک در هر پنجْ پنهان کرده قَدْرِ صَوْم را
چون شبِ قَدْرِ مُبارک هست خود پنهانْ صیام
سنگِ بیقیمت که صد خَروار ازو کَس نَنْگَرد
لَعْل گرداند چو خورشیدش درونِ کانْ صیام
شیر چون باشی که تو از روبَهی لَرزان شَوی؟
چیره گرداند تو را بر بیشهٔ شیرانْ صیام
بس شِکَم خاری کُند آن کو شِکَم خواری کُند
نیست اَنْدَر طالِع جَمعِ شِکَم خوارانْ صیام
خاتَمِ مُلْکِ سُلَیمان است یا تاجی که بَخْت
مینَهَد بر تارکِ سَرهایِ مُختارانْ صیام
خندهٔ صایِم بِهْ است از حالِ مُفْطِر در سُجود
زان که میبِنْشانَدَت بر خوانِ اَلرَّحْمانْ صیام
در خورِش آن بامِ تون از تو به آلایش بُوَد
هَمچو حَمّامَت بِشوید از همه خِذْلانْ صیام
شَهوتِ خوردن ستارهیْ نَحْس دانْ تاریکْدل
نور گردانَد چو ماهَت در همه کیوانْ صیام
هیچ حیوانی تو دیدی روشن و پُر نورِعِلْم؟
تَن چو حیوان است مَگْذار از پِیِ حیوانْ صیام
شَهوتِ تَن را تو هَمچون نیشِکَر دَرهَم شِکَن
تا درونِ جان بِبینی شِکَّرِ ارزانْ صیام
قطرهیی تو سویِ بَحری کِی توانی آمدن؟
سویِ بَحرَت آوَرَد چون سَیل و چون بارانْ صیام
پایِ خود را از شَرَف مانندِ سَر گَردان به صَوْم
زان که هست آرامگاهِ مَردِ سَرگَردانْ صیام
خویشتن را بر زمین زَن در گَهِ غوغایِ نَفْس
دست و پایی زن که بِفْروشَم چُنین ارزانْ صیام
گَرچه نَفْسَت رُستمی باشد مُسَلَّط بر دِلَت
لَرْز بر وِیْ اَفکَند چون بر گُلِ لَرزانْ صیام
ظُلْمَتی کَزْ اَنْدَرونَش آبِ حیوان میزِهَد
هست آن ظُلْمَت به نزدِ عقلِ هُشیارانْ صیام
گَر تو خواهی نورِ قرآن در درونِ جانِ خویش
هست سِرِّ نورِ پاکِ جُملهٔ قرآنْ صیام
بر سَرِ خوانهایِ روحانی که پاکان شِستهاند
مَر تو را همکاسه گرداند بِدان پاکانْ صیام
روزه چون روزَت کُند روشندل و صافیرَوان
روزِ عیدِ وصلِ شَه را ساخته قُربانْ صیام
در صیام اَرْپا نَهی شادیکُنان نِهْ با گُشاد
چون حَرام است و نَشایَد پیشِ غَمناکان صیام
زود باشد کَزْ گَریبانِ بَقا سَر بَرزَند
هر کِه در سَر اَفکَند مانندهٔ دامانْ صیام
اگر سوالی داری، اینجا بپرس.
گَر تو خواهی تا عَجَب گردی عَجایبدان صیام
گَر تو را سودایِ مِعْراج است بر چَرخِ حَیات
دان که اسپِ تازیِ تو هست در میدان صیام
هیچ طاعت در جهانْ آن روشنی نَدْهَد تو را
چون که بَهرِ دیدهٔ دلْ کوریِ اَبْدان صیام
چون که هست این صومْ نُقْصانِ حیاتِ هر سُتور
خاص شُد بَهرِ کمالِ مَعنیِ انسانْ صیام
چون حیاتِ عاشقان از مَطْبَخِ تَنْ تیره بود
پَس مُهَیّا کرد بَهرِ مَطْبَخِ ایشان صیام
چیست آن اَنْدَر جهانْ مُهلکتَر و خونریزتَر
بر دل و جانِ وِجا خونْ خوارهٔ شیطان صیام
خِدمَتِ خاصِ نَهانی تیزنَفْع و زودسود
چیست پیشِ حَضرتِ دَرگاهِ این سُلطان صیام
ماهیِ بیچاره را آبْ آنچُنان تازه نکرد
آنچه کرد اَنْدَر دل و جانهایِ مُشتاقانْ صیام
در تَنِ مَردِ مُجاهد در رَهِ مَقْصودِ دل
هست بهتر از حَیاتِ صد هزارانْ جانْ صیام
گرچه ایمان هست مَبنی بر بِنایِ پنج رُکن
لیک وَاللَّه هست از آنها اَعْظَمُ الْاَرکان صیام
لیک در هر پنجْ پنهان کرده قَدْرِ صَوْم را
چون شبِ قَدْرِ مُبارک هست خود پنهانْ صیام
سنگِ بیقیمت که صد خَروار ازو کَس نَنْگَرد
لَعْل گرداند چو خورشیدش درونِ کانْ صیام
شیر چون باشی که تو از روبَهی لَرزان شَوی؟
چیره گرداند تو را بر بیشهٔ شیرانْ صیام
بس شِکَم خاری کُند آن کو شِکَم خواری کُند
نیست اَنْدَر طالِع جَمعِ شِکَم خوارانْ صیام
خاتَمِ مُلْکِ سُلَیمان است یا تاجی که بَخْت
مینَهَد بر تارکِ سَرهایِ مُختارانْ صیام
خندهٔ صایِم بِهْ است از حالِ مُفْطِر در سُجود
زان که میبِنْشانَدَت بر خوانِ اَلرَّحْمانْ صیام
در خورِش آن بامِ تون از تو به آلایش بُوَد
هَمچو حَمّامَت بِشوید از همه خِذْلانْ صیام
شَهوتِ خوردن ستارهیْ نَحْس دانْ تاریکْدل
نور گردانَد چو ماهَت در همه کیوانْ صیام
هیچ حیوانی تو دیدی روشن و پُر نورِعِلْم؟
تَن چو حیوان است مَگْذار از پِیِ حیوانْ صیام
شَهوتِ تَن را تو هَمچون نیشِکَر دَرهَم شِکَن
تا درونِ جان بِبینی شِکَّرِ ارزانْ صیام
قطرهیی تو سویِ بَحری کِی توانی آمدن؟
سویِ بَحرَت آوَرَد چون سَیل و چون بارانْ صیام
پایِ خود را از شَرَف مانندِ سَر گَردان به صَوْم
زان که هست آرامگاهِ مَردِ سَرگَردانْ صیام
خویشتن را بر زمین زَن در گَهِ غوغایِ نَفْس
دست و پایی زن که بِفْروشَم چُنین ارزانْ صیام
گَرچه نَفْسَت رُستمی باشد مُسَلَّط بر دِلَت
لَرْز بر وِیْ اَفکَند چون بر گُلِ لَرزانْ صیام
ظُلْمَتی کَزْ اَنْدَرونَش آبِ حیوان میزِهَد
هست آن ظُلْمَت به نزدِ عقلِ هُشیارانْ صیام
گَر تو خواهی نورِ قرآن در درونِ جانِ خویش
هست سِرِّ نورِ پاکِ جُملهٔ قرآنْ صیام
بر سَرِ خوانهایِ روحانی که پاکان شِستهاند
مَر تو را همکاسه گرداند بِدان پاکانْ صیام
روزه چون روزَت کُند روشندل و صافیرَوان
روزِ عیدِ وصلِ شَه را ساخته قُربانْ صیام
در صیام اَرْپا نَهی شادیکُنان نِهْ با گُشاد
چون حَرام است و نَشایَد پیشِ غَمناکان صیام
زود باشد کَزْ گَریبانِ بَقا سَر بَرزَند
هر کِه در سَر اَفکَند مانندهٔ دامانْ صیام
این گوهر را بشنوید
این گوهر را با صدای خود، برای دیگران به یادگار بگذارید.
برای ضبط گوهر با صدای خود، لطفا به حساب کاربری وارد شوید.
گوهر قبلی:غزل شمارهٔ ۱۶۰۱
گوهر بعدی:غزل شمارهٔ ۱۶۰۳
نظرها و حاشیه ها
شما نخستین حاشیه را بنویسید.