هوش مصنوعی: نویسنده بیان می‌کند که با توجه به تأثیر مثبت تقوا و عبادت در زندگی، تصمیم گرفته است تا به عبادت و پرهیزگاری روی آورد تا ظاهر و باطنش با علم و عمل آراسته شود. او بر اهمیت تقوا در دفع شرور و جلب خیرات تأکید می‌کند و ثمرات آن را شامل رهایی از حسرت دنیا، قناعت، تواضع، پاکیزگی، سخاوت و دوری از پشیمانی می‌داند. همچنین، او از دشواری‌های ترک شهوات و لذات دنیوی می‌گوید و آن را با تمثیل سگی که استخوانش را به خاطر حرص از دست داد، مقایسه می‌کند.
رده سنی: 16+ متن دارای مفاهیم عمیق اخلاقی و دینی است که درک آن به بلوغ فکری و شناختی نیاز دارد. همچنین، استفاده از تمثیل‌ها و تحلیل‌های فلسفی ممکن است برای مخاطبان جوان‌تر دشوار باشد.

بخش ۸

چون محاسن صلاح بر این جمله در ضمیر متمکن شد خواستم که بعبادت متحلی گردم تا شعار و دثار من متناسب باشد و ظاهر و باطن بعلم و عمل آراسته گردد , چون تعبد و تعفف در دفع شر جوشن حصین است و در جذب خیر کمند دراز , و اگر حسکی در راه افتد یا بالائی تند پیش آید بدانها تمسک توان نمود -و یکی از ثمرات تقوی آنست که از حسرت فنا و زوال دنیا فارغ توان زیست؛و هر گاه که متقی در کارهای این جهان فانی و نعیم گذرنده تاملی کند هر آینه مقابح آن را به نظر بصیرت ببیند و همت بر کم آزاری و پیراستن راه عقبی مقصور شود , و بقضا رضا دهد تا غم کم خورد و دنیا را طلاق دهد تا از تبعات آن برهد ,و از سر شهوت برخیزد تا پاکیزگی ذات حاصل آید , و بترک حسد بگوید تا در دلها محبوب گردد , وسخاوت را با خود آشنا گرداند تا از حسرت مفارقت متاع غرور مسلم باشد , [و]کارها بر قضیت عقل پردازد تا از پشیمانی فارغ آید , و بر یاد آخرت الف گیرد تا قانع و متواضع گردد ,و عواقب عزیمت را پیش چشم دارد تا پای در سنگ نیاید، و مردمان را نترساند تا ایمن زید-هرچند در ثمرات عفت تامل بیش کردم رغبت من در اکتساب آن بیشتر گشت، اما می‌ترسیدم که از پیش شهوات برخاستن ولذات نقد را پشت پای زدن کار بس دشوار است، و شرع کردن دران خطر بزرگ. چه اگر حجابی در راه افتد مصالح همچون آن سگ که بر لب جوی استخوانی یافت، چندانکه دردهان گرفت عکس آن در آب بدید، پنداشت که دیگری است، بشره دهان باز کرد تا آن را نیز از آب گیرد، آنچه در دهان بود باد داد.
تعداد ابیات: ۰
این گوهر را بشنوید

این گوهر را با صدای خود، برای دیگران به یادگار بگذارید.

برای ضبط گوهر با صدای خود، لطفا به حساب کاربری وارد شوید.

گوهر قبلی:بخش ۷ - حکایت بازرگان و جواهرساز چنگنواز
گوهر بعدی:بخش ۹
نظرها و حاشیه ها
رضای مقدم
۱۴۰۰/۲/۱ ۲۱:۰۹

زره ایمن به مانند واکسن معنوی ویروس ها است و هر بند بند کلام عرفا به مانند تارهایی هستند که زره ایمن را در مقابل شیاطین درون و برون هویدای مشتاقان می نمایند