هوش مصنوعی: این متن به موضوعات عرفانی و فلسفی مانند وحدت و کثرت، شریعت و حقیقت، و رابطه‌ی علم و عمل می‌پردازد. شاعر بیان می‌کند که علم حقیقی مربوط به جان است و در نهایت به وحدت می‌رسد. او تأکید دارد که شریعت و قیامت (حقیقت) دو روی یک سکه هستند و عمل بدون علم یا علم بدون عمل ناقص است. در پایان، او اشاره می‌کند که در قیامت تنها امر الهی حاکم است و هیچ سلطانی وجود ندارد.
رده سنی: 16+ متن دارای مفاهیم عمیق عرفانی و فلسفی است که درک آن‌ها نیاز به بلوغ فکری و آشنایی با مباحث انتزاعی دارد. همچنین، استفاده از اصطلاحات تخصصی و نمادین ممکن است برای مخاطبان جوان‌تر دشوار باشد.

در تحقیق قیام قیامت

چو بهتر در زمانه علم و جانست
بدان کین علم جان آخر زمان است

ز اول تا به آخر هرچه گفتم
چو دُر ناسفته بود اکنون بسُفتم

بدان این نفس و قلب اول که او کیست
بدان این روح و عقل آخر که او چیست

نزول وحدت است امروز کثرت
عروج کثرت مرد است وحدت

چو دریا قطره شد آبش نخوانند
چو باران سیل شد دریاش دانند

به صورت نام‌ها بسیار باشد
ولی معنی یکی ناچار باشد

شریعت با قیامت هر دو جفتند
سخن چون من درین معنی نگفتند

مرا زین هر دو جز اظهار حق نیست
بدان اظهار حق جز این نسق نیست

به دنیا حکم تن باشد شریعت
قیامت حکم جان باشد حقیقت

به تن علم شریعت کش که بار است
به حان علم قیامت کان به کار است

به تن کار شریعت کن تمامت
که نافع علم جان شد در قیامت

کسی کو علم جان و دل نداند
قیامت همچو خر در گل بماند

عمل با علم باید در شریعت
که نبود خوب صورت بی حقیقت

قیامت واحد و کوهست قهسار
به حکمت می‌کند در علم خود کار

قیامت کرد در حکم شریعت
قیامت خود بود حاکم حقیقت

نه سلطانی بود آنجا نه شاهی
نباشد هیچ امری جز الهی

سخن گرچه نکو گفتم به کامت
ولی کردم قیامت را تمامت
وزن: مفاعیلن مفاعیلن فعولن (هزج مسدس محذوف یا وزن دوبیتی)
قالب: مثنوی
تعداد ابیات: ۱۷
این گوهر را بشنوید

این گوهر را با صدای خود، برای دیگران به یادگار بگذارید.

برای ضبط گوهر با صدای خود، لطفا به حساب کاربری وارد شوید.

گوهر قبلی:در تحقیق میزان
گوهر بعدی:در نشر
نظرها و حاشیه ها
شما نخستین حاشیه را بنویسید.