هوش مصنوعی: عبداللّٰه، یار وفادار پیامبر(ص)، پس از شنیدن حدیثی درباره ورود همه امت به جهنم (حتی نیکوکاران)، دچار اندوه شدید می‌شود. او از ترس عذاب الهی، از دنیا و کارهایش کناره می‌گیرد. همسرش او را به بازگشت به زندگی تشویق می‌کند، اما عبداللّٰه با شنیدن آیاتی درباره نجات پرهیزکاران، راه تقوا را پیش می‌گیرد و امیدوار می‌شود. متن بر اهمیت تقوا، ترس از خداوند و امید به رحمت الهی تأکید دارد.
رده سنی: 15+ متن دارای مفاهیم عمیق دینی و عرفانی مانند تقوا، ترس از خداوند و معاد است که درک آن‌ها برای کودکان دشوار است. همچنین، برخی واژگان و ترکیبات قدیمی ممکن است برای مخاطبان کم‌سن نامفهوم باشد.

فی‌الاجتهاد و طلب‌التقوی

عبداللّٰه رواحه یارِ رسول
کرده بودی ورا رسول قبول

بود یار گزیده در همه کار
اختیارِ محمّد مختار

برِ سیّد حقوق صحبت داشت
یک زمان خدمتش فرو نگذاشت

آن زمانی که جبرئیل امین
آیت آورد بر رسول گزین

که بُوَد امّت ترا ناچار
بر جهنم به جمله راهگذار

نیک و بد واردند بر آتش
خواه خوش دل‌نشین و خواه ناخوش

چون شنید این حدیث عبداللّٰه
گفت درمانده گیر واغوثاه

رفت در خانه و برون نامد
عوش از آب چشم خون آمد

زن ورا گفت خیز و بیرون رو
تخمهایی که کشته‌ای بدرو

عیب باشد به خانه اندر مرد
مرد را کار و شغل باید کرد

مرد گفتا چو این شنیدم من
طمع از خویشتن بریدم من

جهد آن کرد بایدم لابد
که کنم حاجزی چو کوه اُحد

که ضعیف است مر مرا ترکیب
هست دردِ نهیب و نار مهیب

مگر از شرع چاره‌ای سازم
تا در آتش چو روی نگدازم

آیت آمد دگر که یافت فَرَج
آنکه را حیلتست ثمّ ننج

الذین اتقوا وراست نجات
زنده دانش وگرچه از اموات

گفت بی‌تقوی ار گران باریم
راه تقوی مگر به دست آریم

راه تقوی رویم و نندیشیم
که ز یاران به منزل پیشیم

کانکه بی‌تقویست در رهِ دین
آدمی نیست هست دیو لعین
وزن: فعلاتن مفاعلن فعلن (خفیف مسدس مخبون)
قالب: مثنوی
تعداد ابیات: ۱۹
این گوهر را بشنوید

این گوهر را با صدای خود، برای دیگران به یادگار بگذارید.

برای ضبط گوهر با صدای خود، لطفا به حساب کاربری وارد شوید.

گوهر قبلی:التمثیل فی‌المجاهدة
گوهر بعدی:التمثیل فی‌التّقوی، سؤال موسی علیه‌السّلام عنّ‌اللّٰه عزّ وجل قال ای شیء خلقت افضل من‌الاشیاء
نظرها و حاشیه ها
شما نخستین حاشیه را بنویسید.