درباره سنایی غزنوی

ابوالمجد مجدود بن آدم سنایی غزنوی یا حکیم سنایی (۴۷۳–۵۴۵ قمری)، شاعر و عارف فارسی‌زبان قرون پنجم و ششم هجری بود .وی از بزرگ‌ترین صوفیان و شاعران قصیده‌گو و مثنوی‌سرای زبان پارسی است که در سدهٔ پنجم هجری می‌زیسته‌است. برخی معتقدند که سنایی شاعری است که برای نخستین بار عرفان را به صورت جدی وارد شعر فارسی کرد ولی صوفیان پیش از او نیز در اشعار خود مضامین عرفانی را بیان کرده‌اند. تصوف سنایی با آن‌که ازسخنان قلندران و اهل ملامت نیز مایه می‌گیرد، چیزی معتدل است.
سنایی طی عمر خود سه حالت شخصیتی مختلف پیدا کرده‌است. نخست مداح و هجاگوی بوده، پس از آن وعظ و نقد اجتماعی روی آورده و دست آخر عاشق و قلندر و عارف شده‌است. سنایی تا آخر عمر گرفتار این سه حالت بوده‌است.
حکیم سنایی در سال ۴۷۳ (قمری) در شهر غزنه (واقع در افغانستان کنونی) دیده به جهان گشود و در سال ۵۴۵ (قمری) در همان شهر درگذشت. نام او را عوفی مجدالدین آدم السنائی و حاجی خلیفه آدم نیز نوشته‌اند. محمد بن علی الرقا از معاصران او در دیباچه حدیقةالحقیقه نام او را «ابوالمجدودبن آدم السنائی» نوشته‌است. این حاکی از آن است که نام‌های دیگری که بر روی او نهاده‌اند غلط است. در دیوان سنایی ابیاتی به چشم می‌خورد که در آن سنایی خود را «حسن» خوانده‌است. در این بیت سنایی می‌گوید:
حسن اندر حسن اندر حسنم
تو حسن خلق و حسن بنده حسن
به‌خاطر این بیت بعضی از محققان می‌گویند که نام او در اصل حسن بوده و وی بعدها نام «مجدود» را برای خود انتخاب کرده‌است. در ابتدا سنایی طبق عادت آن زمان به دربار سلاطین روی آورد و به دستگاه غزنویان راه یافت. او در ابتدا به مداحی پرداخت تا این‌که یک‌باره شیدا شد و دست از جهان و جهانیان شست.
در مورد مذهب کلامی سنایی دو رویکرد وجود دارد، برخی معتقدند که سنایی اشعری است و برخی اعتقاد دارند که او شیعه است. کسانی که معتقدند سنایی اشعری است، دلایل خاصی دارند مثل اینکه سنایی آغاز دیوان و حدیقه را با مدح خلفا آغاز کرده، در بسیاری از اشعار حدیقه نظراتی دارد که به نظرات اشعری نزدیک است، یا مثلاً حادث بودن قرآن به عنوان کلام الهی را رد می‌کند، و معتقدند غزالی یکی از شخصیت‌های فوق‌العاده تأثیرگذار بر روی سنایی است و از آنجا که غزالی یک اشعری است، سنایی هم که در نظرات از او پیروی می‌کرده، اشعری است.



در ویکی پدیا بیشتر بخوانید

آثار ویدئویی و صوتی مرتبط با این منبع
اندر نعت پیامبر ما محمّد مصطفی علیه‌السّلام و فضیلت وی بر جمیع پیغمبران اندر بدایت کمال نبوّت اندر کرامت نبوّت در ذکر آنکه پیغمبر ما رحمةً للعالمین است در صفت معراجش ذکر تفضیل پیغمبر ما علیه‌السّلام بر سایر انبیاء فی اتباعه صلوات الله علیه اندر گشادن دل وی ذکر تفضیلش در تفسیر وما ارسلناک الّا رحمة‌للعالمین اندر درود دادن بر او و آل او صلّی‌الله علیه‌وسلّم اندر ترجیح او بر پیغمبران علیه و علیهم‌السلام اندر صفات پیغامبر علیه‌السلام صفت بعث و ارسال وی علیه‌السّلام صفت هفت اختر ذکر آفرینش و مرتبه و حسن خلق وی صلواة‌الله علیه فی فضیلته علیه‌السلام علی جبرئیل و سائر الانبیاء علیهم‌السلام ستایش ابوبکر صدیق رضی‌الله عنه فی تخصیص ابی‌بکر علی کافّة الناس فی قربته و حق صحبته مع رسول‌اللّٰه ستایش امیرالمؤمنین عمر الفاروق رضی‌اللّٰه عنه در عدل وی رضی‌اللّٰه عنه ستایش امیرالمؤمنین عثمان رضی‌اللّٰه عنه ستایش امیرالمؤمنین علی‌بن ابی‌طالب علیه‌السّلام صفت جنگ جَمل صفت حرب صفّین و کشته شدن عمّار یاسر رضی‌اللّٰه عنه قصهٔ قتل امیرالمؤمنین علی‌بن ابی‌طالب علیه‌السّلام فی مذمّة اعدائه و حسّاده در ستایش امام حسن و امام حسین رضی‌اللّٰه عنهما در فضیلت امیرالمؤمنین حسن‌بن علی علیه‌السّلام ذکر الحسن یذهب الحزن سبب قتل امیرالمؤمنین حسن‌بن علی علیه‌السّلام در مناقب امیرالمؤمنین حسین‌بن علی علیهماالسّلام صفت قتل حسین‌بن علی علیه‌السّلام به اشارهٔ یزید علیه اللعنة در صفت کربلا و نسیم مشهد معظّم التمثّل فی‌الاشتیاق الی المشهد المعظّم المراة الصالحة خیرٌ من الفـ رجل سوء صفة اصرار الاعداء والباغین لعنهم‌اللّٰه ستایش امام ابوحنیفه رضی‌اللّٰه عنه ستایش امام شافعی رضی‌اللّٰه عنه فی مناقبهما رحمة‌اللّٰه علیهما فی مذمّة اهل التعصب و نصیحة الفریقین و فقهمااللّٰه تعالی فصل فی‌الزّهد والحکمة والموعظة والنصیحة فی‌الرائحة الکریهة علی غیبة اخ المسلم التمثیل فی‌المجاهدة فی‌الاجتهاد و طلب‌التقوی التمثیل فی‌التّقوی، سؤال موسی علیه‌السّلام عنّ‌اللّٰه عزّ وجل قال ای شیء خلقت افضل من‌الاشیاء الجهل داءٌ بلا دواءٍ والحمقُ حفرةٌ بلا عُمقٍ التمثیل فی اَصحابِ الغَفلةِ والجُهّال التّمثیل فی نظرالسّوء واحوال الدّنیا اندر مذمّت علما ستایش علم و عالم و طلب علم