هوش مصنوعی: ابومحمد جعفر بن نصیر الخلدی از بزرگان صوفیه و همراهان جنید بود که در علوم مختلف تبحر داشت و به حقوق مشایخ احترام می‌گذاشت. او در زمینه توکل سخنان عمیقی دارد و معتقد است توکل یعنی قلب در برابر وجود و عدم رزق یکسان باشد. همچنین روایتی از جنید نقل می‌کند که در آن جنید به او یادآوری می‌کند که بدن مِلک خداوند است و انسان نباید در تصرفات الهی دخالت کند.
رده سنی: 18+ محتوا شامل مفاهیم عمیق عرفانی و اخلاقی است که درک آن به بلوغ فکری و شناختی نیاز دارد. همچنین، بحث‌های مربوط به توکل و تسلیم در برابر اراده الهی ممکن است برای مخاطبان جوان‌تر پیچیده باشد.

۵۸- ابومحمدجعفربن نُصَیر الخلدیّ، رضی اللّه عنه

و منهم: حاکی احوال اولیا، به اَلطف اقوال و ادا، ابومحمد جعفر بن نُصیر الخلدی، رضی اللّه عنه
از کبار اصحاب جنید بود و قدمای ایشان. اندر فنون علم متبحر بود و حافظ انفاس مشایخ، و راعی حقوق ایشان بود. وی را کلام عالی است اندر هر فن، و مر ترک رعونت را هر مسأله‌ای اندر حکایتی باز بسته است و حوالهٔ آن به کسی دیگر کرده.
از وی می‌آید که گفت: «التَّوکُّلُ إسْتِواءُ القَلْبِ عِندَ الوُجودِ وَالعَدَمِ.» توکل آن بود که وجود و عدم رزق به نزدیک دلت یکسان شود به وجود رزق خرم نشوی و به عدم آن اندوهگین نگردی؛ از آن‌چه تن مِلک مالک است و به پرورش و هلاک وی حق تعالی اولی‌تر، چنان‌که خواهد می‌دارد. تو اندر میانه دخل مکن، و مِلک به مالک سپار و تصرف خود منقطع گردان.
وی روایت کندکه: به نزدیک جنید اندر آمدم. وی را یافتم اندر تب. گفتم: «ای استاد، بگوی تا حق تعالی تو را شفا فرستد.» گفت: «دوش می‌گفتم، به سرم ندا کردند که: تن مِلک ماست، خواهیم درست داریم خواهیم بیمار. تو کیستی که میان ما و ملک ما دخل کنی؟ تصرف خود منقطع گردان تا بنده باشی.» واللّه اعلم بالصّواب.

تعداد ابیات: ۰
این گوهر را بشنوید

این گوهر را با صدای خود، برای دیگران به یادگار بگذارید.

برای ضبط گوهر با صدای خود، لطفا به حساب کاربری وارد شوید.

گوهر قبلی:۵۷- ابوبکر دُلَف بن جَحدر الشّبلی، رضی اللّه عنه
گوهر بعدی:۵۹- ابوعلی احمدبن محمّد بن القاسم الرّودباری، رضی اللّه عنه
نظرها و حاشیه ها
شما نخستین حاشیه را بنویسید.