هوش مصنوعی:
این متن شعری عرفانی و فلسفی است که به مفاهیمی مانند عشق، تقدیر، تسلیم در برابر اراده الهی، و تفکر در مورد زندگی و مرگ میپردازد. شاعر از تجربیات شخصی و دیدگاههای خود درباره جهان و رابطه انسان با خدا سخن میگوید.
رده سنی:
18+
متن دارای مفاهیم عمیق فلسفی و عرفانی است که درک آن نیاز به بلوغ فکری و تجربه زندگی دارد. همچنین، برخی از مفاهیم مانند تسلیم در برابر تقدیر و تفکر در مورد مرگ ممکن است برای مخاطبان جوانتر سنگین و پیچیده باشد.
غزل شمارهٔ ۳۱۸۲
بغداد همان است که دیدیّ و شنیدی
رو دِلْبَرِ نو جوی، چو دربَندِ قَدیدی؟
زین دیگِ جهانْ یک دو سه کَفْگیر بِخوردی
باقی، همه دیگْ آن مَزه دارد که چَشیدی
اَللّه مُرادٌ لیَ وَاللّهُ مُریدی
فَرَّقْتُ عَلَی اللّهِ عَتیقی و جَدیدی
من فَرش شُدم زیرِ قَدمهای قَضاهاش
خود را نَکَشد فرش زِ پاکیّ و پلیدی
لا خَیْرَ وَلا مَیْرَ سِوَی اللّهِ تَعالیٰ
فَالْغَیْبَةُ عَنْهُ نَفَسًا غَیْرُ سَدیدِ
از راحت و دَردَش نَکَشَم خویش و نَدُزدَم
قُفلی دَهَدم حُکْمِ حَق و گاه کلیدی
لا اَرْفَعُ عَنْهُ بَصَری طَرْفَةَ عَیْنٍ
لا اَمْنَعُ عَنْ رَبِّ طَریفی وَ تَلیدی
مَرْآهُ هُوَ الْعَیْنُ وَ بِالْعَیْنِ تُطَرّیٰ
رُوْحی، وَ عِمادی، وَ عَتادی، وَ عَتیدی
رو خویش دَراَنْداز چو گوی، اَرْچه زَنَنْدَت
شَهْ را تو به میدان نه که بازیچهٔ عیدی؟
این خَلْق چو چوگان و زَنَنده مَلِک و بَسْ
فاعِلْ همه او دان، به قَریبیّ و بَعیدی
از ناز بُرون آی، کَزین ناز بِهْ اَرْزی
تو روشنیِ چَشمِ حُسینی، نه یزیدی
صالَحْتُ وَ بایَعْتُ مَعَ الْعِشْقِ عَلیٰ اَنْ
یَأْتینی مُحَیّاهُ نَصیری و شَهیدی
لا اُقْسِمُ بِالْوَعْدِ وَ بِالصّادِقِ فیهِ
اَنْ قَدْ مَلَاءَ الْعِشْقُ مُرادی بِمُریدی
هرجایْ که خُشکیست دَرین بَحْر دَر آیید
تا تَر شود و تازه و غَرقابِ مَجیدی
اَلْغُصَّةُ وَالصَّحْوُ جَزاءٌ لِشَحیحٍ
وَالْقَهْوَةُ وَالسُّکْرُ وِفاقٌ لِسَعیدِ
اَلْعِزَّةُ لِلهِ تَعالیٰ، فَتَعالوا
فَالْعِزُّ مِنَ اللّهِ نِثارٌ لِعَبیدِ
یا خامِدُ یا جامِدُ یا مُنْکِرَ سُکْری
یا قایِمُ فِی الصُّورَةِ، یا شَرَّ حَسیدی
اَرْواح دَرین گُلْشَنْ چون سَروِ رَوانَند
تو هَمچو بنفشه به جوانی چه خَمیدی؟
لا حَوْلَ وَلا قُوَّةَ اِلّٰا بِمَلیکٍ
یَجْعَلْکَ مَلیکًا وَسَنا کُلِّ وَلیدِ
ای آهویِ خوش نافْ بَران نافِ عَبِر، باف
کَزْ سوسن و از سُنبُلِ آن پارْ چَریدی
رو دِلْبَرِ نو جوی، چو دربَندِ قَدیدی؟
زین دیگِ جهانْ یک دو سه کَفْگیر بِخوردی
باقی، همه دیگْ آن مَزه دارد که چَشیدی
اَللّه مُرادٌ لیَ وَاللّهُ مُریدی
فَرَّقْتُ عَلَی اللّهِ عَتیقی و جَدیدی
من فَرش شُدم زیرِ قَدمهای قَضاهاش
خود را نَکَشد فرش زِ پاکیّ و پلیدی
لا خَیْرَ وَلا مَیْرَ سِوَی اللّهِ تَعالیٰ
فَالْغَیْبَةُ عَنْهُ نَفَسًا غَیْرُ سَدیدِ
از راحت و دَردَش نَکَشَم خویش و نَدُزدَم
قُفلی دَهَدم حُکْمِ حَق و گاه کلیدی
لا اَرْفَعُ عَنْهُ بَصَری طَرْفَةَ عَیْنٍ
لا اَمْنَعُ عَنْ رَبِّ طَریفی وَ تَلیدی
مَرْآهُ هُوَ الْعَیْنُ وَ بِالْعَیْنِ تُطَرّیٰ
رُوْحی، وَ عِمادی، وَ عَتادی، وَ عَتیدی
رو خویش دَراَنْداز چو گوی، اَرْچه زَنَنْدَت
شَهْ را تو به میدان نه که بازیچهٔ عیدی؟
این خَلْق چو چوگان و زَنَنده مَلِک و بَسْ
فاعِلْ همه او دان، به قَریبیّ و بَعیدی
از ناز بُرون آی، کَزین ناز بِهْ اَرْزی
تو روشنیِ چَشمِ حُسینی، نه یزیدی
صالَحْتُ وَ بایَعْتُ مَعَ الْعِشْقِ عَلیٰ اَنْ
یَأْتینی مُحَیّاهُ نَصیری و شَهیدی
لا اُقْسِمُ بِالْوَعْدِ وَ بِالصّادِقِ فیهِ
اَنْ قَدْ مَلَاءَ الْعِشْقُ مُرادی بِمُریدی
هرجایْ که خُشکیست دَرین بَحْر دَر آیید
تا تَر شود و تازه و غَرقابِ مَجیدی
اَلْغُصَّةُ وَالصَّحْوُ جَزاءٌ لِشَحیحٍ
وَالْقَهْوَةُ وَالسُّکْرُ وِفاقٌ لِسَعیدِ
اَلْعِزَّةُ لِلهِ تَعالیٰ، فَتَعالوا
فَالْعِزُّ مِنَ اللّهِ نِثارٌ لِعَبیدِ
یا خامِدُ یا جامِدُ یا مُنْکِرَ سُکْری
یا قایِمُ فِی الصُّورَةِ، یا شَرَّ حَسیدی
اَرْواح دَرین گُلْشَنْ چون سَروِ رَوانَند
تو هَمچو بنفشه به جوانی چه خَمیدی؟
لا حَوْلَ وَلا قُوَّةَ اِلّٰا بِمَلیکٍ
یَجْعَلْکَ مَلیکًا وَسَنا کُلِّ وَلیدِ
ای آهویِ خوش نافْ بَران نافِ عَبِر، باف
کَزْ سوسن و از سُنبُلِ آن پارْ چَریدی
وزن: مفعول مفاعیل مفاعیل فعولن (هزج مثمن اخرب مکفوف محذوف)
قالب: غزل
تعداد ابیات: ۲۰
این گوهر را بشنوید
این گوهر را با صدای خود، برای دیگران به یادگار بگذارید.
برای ضبط گوهر با صدای خود، لطفا به حساب کاربری وارد شوید.
گوهر قبلی:غزل شمارهٔ ۳۱۸۱
گوهر بعدی:غزل شمارهٔ ۳۱۸۳
نظرها و حاشیه ها
شما نخستین حاشیه را بنویسید.