هوش مصنوعی: این متن یک شعر ستایش‌آمیز درباره جمال دین پیمبر است که به توصیف فضایل، عدالت، حلم، جودت، علم و تأثیرات مثبت او بر مردم و جهان می‌پردازد. شاعر با استفاده از تصاویر زیبا و استعاره‌های غنی، برتری‌های اخلاقی و معنوی این شخصیت را برمی‌شمارد و تأکید می‌کند که چگونه وجود او باعث زنده شدن روح شاعر شده است.
رده سنی: 16+ متن دارای مفاهیم عمیق عرفانی و اخلاقی است و استفاده از استعاره‌ها و اصطلاحات پیچیده ممکن است برای مخاطبان جوان‌تر قابل درک نباشد. همچنین، درک کامل پیام‌های اخلاقی و ستایش‌آمیز متن نیاز به سطحی از بلوغ فکری دارد.

شمارهٔ ۶۳ - در حق جمال الدین

جمال دین پیمبر ، تو آن سر افرازی
که نیست بمعالی و مکرمات عدیل

سداد رأی تو در گرد ملک حصن حصین
جناح عدل تو بر اهل شرک گشته دلیل

بجنب حلم تو احنف شده سفیه سفیه
بپیش جود تو حاتم شده بخیل بخیل

همه نهاد تو در حق نتیجهٔ توحید
همه حدیث تو در دین قرینهٔ تنزیل

نهاده سهم تو در گردن نوایب غل
کشیده خوف تو در دیدهٔ حوادث میل

عزایم تو شده ملک را بفتح بشیر
مکارم تو شده خلق را برزق کفیل

ز کوه حلم تو یک ذره اند جودی و طور
ز بحر علم تو یک قطره اند دجله و نیل

غلام لفظ بدیع تو در صدف لؤلؤ
حسود نعل سمند تو بر فلک اکلیل

ولیت را زند اقبال چنگ در دامن
عدوت را فگند چرخ سنگ بر قندیل

بجنب رأی تو چون سایه ای نماید مهر
بپیش باس تو چون پشه ای نماید پیل

بزرگوارا ، شخص من از تو شد زنده
ازان سپس که بتیغ زمانه بود قتیل

بسعی تست همه عز من ظریف و بلند
زجود تست همه مال من کثیر و قلیل

همی نمایی تبجیل بی قیاس ، و لیک
همی فزاید تبجیل من همه تحجیل

بمن عطای جزیلت رسید و حاصل شد
بدان عطای جزیلت بسی جزای جزیل

ز من ثنای جمیلست بس درین دنیی
که خود بعقبی یابی بسی ثواب جمیل

همیشه تا که بود اندرین سرای فنا
یکی ز بخت عزیز و یکی ز چرخ ذلیل

بباغ لهو رخ ناصح تو باد چو گل
ز زخم دست بر حاسد تو باد چو نیل

همیشه پشت تو و گردن تو باد قوی
که پشت شرک شکستی و گردن تعطیل
وزن: مفاعلن فعلاتن مفاعلن فعلن (مجتث مثمن مخبون محذوف)
قالب: قطعه
تعداد ابیات: ۱۸
این گوهر را بشنوید

این گوهر را با صدای خود، برای دیگران به یادگار بگذارید.

برای ضبط گوهر با صدای خود، لطفا به حساب کاربری وارد شوید.

گوهر قبلی:شمارهٔ ۶۲ - نیز در حق شمس الدین
گوهر بعدی:شمارهٔ ۶۴ - در حق اتسز
نظرها و حاشیه ها
شما نخستین حاشیه را بنویسید.