هوش مصنوعی:
صدیقه از حکمت باران امروز پرسید که آیا نشانهای از رحمت، تهدید یا عدل الهی است. پاسخ داده شد که این باران برای تسکین غم و جلوگیری از فساد و حرص در جهان است. هوشیاری در این دنیا آفت محسوب میشود و جهان به سوی غفلت پیش میرود. ترشح کم از جهان دیگر باعث کاهش حرص و حسد در این جهان میشود.
رده سنی:
16+
متن حاوی مفاهیم فلسفی و عرفانی است که درک آن نیاز به بلوغ فکری و تجربهی زندگی دارد. همچنین، مفاهیم اخلاقی و تربیتی مطرح شده در متن برای نوجوانان و بزرگسالان قابل درک و تأمل است.
بخش ۱۰۲ - پرسیدن صدیقه رضیالله عنها از مصطفی صلیالله علیه و سلم کی سر باران امروزینه چه بود
گفت صِدّیقه که ای زُبدهیْ وجود
حِکمَتِ بارانِ امروزین چه بود؟
این زِ بارانهایِ رَحمَت بود یا
بَهرِ تَهدید است و عَدلِ کِبْریا؟
این از آن لُطْفِ بَهاریّات بود؟
یا زِ پاییزیِّ پُرآفات بود؟
گفت این از بَهرِ تَسکینِ غَم است
کَزْ مُصیبَت بر نِژادِ آدم است
گَر بَر آن آتش بِمانْدی آدمی
بس خَرابی دَرفُتادی و کَمی
این جهان ویران شُدی اَنْدر زمان
حِرصها بیرون شُدی از مَردمان
اَسْتُنِ این عالَم ای جان غَفْلَت است
هوشیاری این جهان را آفَت است
هوشیاری زان جهان است و چو آن
غالِب آید، پَست گردد این جهان
هوشیاری آفتاب و حِرصْ یَخ
هوشیاری آب و این عالَم وَسَخ
زان جهانْ اندک تَرشُّح میرَسَد
تا نَغُرَّد در جهانْ حِرص و حَسَد
گَر تَرَشُّح بیشتر گردد زِ غَیْب
نه هُنر ماند دَرین عالَمْ نه عَیْب
این ندارد حَد، سویِ آغاز رو
سویِ قصّهیْ مَردِ مُطرب باز رو
حِکمَتِ بارانِ امروزین چه بود؟
این زِ بارانهایِ رَحمَت بود یا
بَهرِ تَهدید است و عَدلِ کِبْریا؟
این از آن لُطْفِ بَهاریّات بود؟
یا زِ پاییزیِّ پُرآفات بود؟
گفت این از بَهرِ تَسکینِ غَم است
کَزْ مُصیبَت بر نِژادِ آدم است
گَر بَر آن آتش بِمانْدی آدمی
بس خَرابی دَرفُتادی و کَمی
این جهان ویران شُدی اَنْدر زمان
حِرصها بیرون شُدی از مَردمان
اَسْتُنِ این عالَم ای جان غَفْلَت است
هوشیاری این جهان را آفَت است
هوشیاری زان جهان است و چو آن
غالِب آید، پَست گردد این جهان
هوشیاری آفتاب و حِرصْ یَخ
هوشیاری آب و این عالَم وَسَخ
زان جهانْ اندک تَرشُّح میرَسَد
تا نَغُرَّد در جهانْ حِرص و حَسَد
گَر تَرَشُّح بیشتر گردد زِ غَیْب
نه هُنر ماند دَرین عالَمْ نه عَیْب
این ندارد حَد، سویِ آغاز رو
سویِ قصّهیْ مَردِ مُطرب باز رو
وزن: فاعلاتن فاعلاتن فاعلن (رمل مسدس محذوف یا وزن مثنوی)
قالب: مثنوی
تعداد ابیات: ۱۲
این گوهر را بشنوید
این گوهر را با صدای خود، برای دیگران به یادگار بگذارید.
برای ضبط گوهر با صدای خود، لطفا به حساب کاربری وارد شوید.
گوهر قبلی:بخش ۱۰۱ - در معنی این حدیث کی اغتنموا برد الربیع الی آخره
گوهر بعدی:بخش ۱۰۳ - بقیهٔ قصهٔ پیر چنگی و بیان مخلص آن
نظرها و حاشیه ها
شما نخستین حاشیه را بنویسید.