۲۱۰ بار خوانده شده

بخش ۹۹ - در بیان مرید شدن جلال الحق والدین قدسنا اللّه بسره العزیز سید برهان الدین محقق رضی اللّه عنه را و مدت نه سال در صحبت او بودن و بعد از آن نقل کردن سید برهان الدین و مولانا جلال الدین بمجاهده و ریاضت مشغول شدن و بکمال شیخی رسیدن و عین او گشتن و قطب زمان خویش شدن چنانکه کاملان و واصلان و قطبان اولین و آخرین محتاج عنایت او بودند.

شد مریدش ز جان و سر بنهاد
همچو مرده بپیش او افتاد

پیش او چون بمرد زنده اش کرد
گریه ‌ اش برد و کان خنده ‌ اش کرد

گشت غم راوعین شادی کرد
دیده ‌ اش را گشاد و هادی کرد

درد دردش کشید چون مردان
تا ابد زنده ‌ اند پر دردان

مرد بی درد دان که مرده بود
دائماً همچو یخ فسرده بود

درد در جان نشان زندگی است
درد پیش خدای بندگی است

نیست بنده هر آنکه دردش نیست
مشنو از کسی که گردش نیست

هر کرا درد بیش پیش بود
مرد بی پا چگونه راه رود

اندرین راه درد باشد پا
آنچنان پ ا برد ترا بسما

مرد بیدرد زشت جان دارد
مرد بی درد کی امان دارد

مرد بی درد زندۀ مرده است
در تن خنب مانده چون درد است

تن ز جان زنده است جان از درد
مرد بیدرد را مخوانش مرد

حامله کی بزاد بیدردی
لشکری کی شکست نامردی

وصل بی درد و غم محال بود
دل افسرده بی وصال بود

مرغ جان راست درد چون پر و بال
مرغ بی پر کجا رسد بمنال

گریه و سوز و ناله کن افزون
تا رهاند ز چون ترا بیچون

زانکه حبس است عاشقان را چون
جهد کن تا روی ز حبس برون

اندرین گفت کی رسد هر دون
چون ز عشق است دور افلاطون

بود در خدمتش بهم نه سال
تا که شد مثل او بقال و بحال

همسر و سر شدند در معنی
زانکه یکدل بدند در معنی

ناگهان سید از جهان فنا
کرد رحلت سوی سرای بقا

ماند بی او جلال دین تنها
روز و شب کرد روی سوی خدا

خواب و خور را در آن هوس بگذاشت
علم جستجوی را افراشت

پنج سال اینچنین ریاضت کرد
از سر صدق و سوز و ناله و درد

عمل و درد را چو کرد قرین
رفت همچون ملک بچرخ برین

بیعدد شد کرامش پیدا
پیش هر پیر و نزد هر برنا

ده هزارش مرید بیش شدند
گرچه اول ز صدق دور بدند

مفتیان بزرگ و اهل هنر
دیده او را بجای پیغمبر

خاص و عامش مرید و بنده شدند
چون نبات از بهار زنده شدند

وعظ گفتی ز جود بر منبر
گرم و گیرا چو وعظ پیغمبر

سرهای نهفته را گفتی
هر زمان صد هزار در سفتی

صیت خویش گرفت عالم را
کرد زنده روان آدم را

گشت اسرار از او چنان مکشوف
هر مریدش گذشت از معروف

در چنین دعوت و بحق مشغول
عاشقان را مراد از او بحصول



اگر سوالی داری، اینجا بپرس.
این گوهر را بشنوید

این گوهر را با صدای خود، برای دیگران به یادگار بگذارید.

برای ضبط گوهر با صدای خود، لطفا به حساب کاربری وارد شوید.

گوهر قبلی:بخش ۹۸ - در بیان نشستن مولانا جلال الدین قدسنا اللّه بسره العزیز بر جای والدش مولانا بهاء الدین ولد رضی اللّه عنه و بعلم و عمل و زهد و تقوی و فتوی همچون پدر آراسته شدن و رسیدن سید برهان الدین محقق عظم اللّه ذکره بطلب شیخ خود بقونیه و شیخ را نایافتن و فرزندش مولانا جلال الدین را دیدن که در علوم ظاهر بغایت شده بود و بمرتبۀ پدر رسیده و بدو گفتن که بعلم وارث پدر شدی الا پدرت را غیر از این احوال ظاهر احوال دیگر بود و آن آمدنی است نه آموختی، بر رسته است نه بربسته و آن احوال از حضرتش بمن رسیده است، آن را نیز از من کسب کن تا در همه چیز ظاهراً و باطناً وارث پدر گردی و عین او شوی
گوهر بعدی:بخش ۱۰۰ - در بیان آنکه از دور آدم تا این غایت احوال اولیای کامل و عاشقان واصل ظاهر شد و خلق رو بدیشان آوردند و احوال بزرگی ایشان را همه شنیدند و قبول کردند و اهل علم ظاهراً از حال ایشان بیخبر بودند تا حدی که منصور حلاج رحمة اللّه علیه را از غایت بیخبری بردار کردند و آویختند باز بالای عالم اولیاء عالم دیگر است و آن مقام معشوق است، این خبر در عالم نیامد و بهیچ گوش نرسید مولانا شمس الدین تبریزی عظم اللّه ذکره جهت مولانا جلال الدین قدسنا اللّه بسره العزیز ظاهر شد تا او را از عالم عاشقی و مرتبۀ اولیائی و اصل سوی عالم معشوقی برد زیرا از ازل گوهر آن دریا بود که کل شیئی یرجع الی اصله
نظرها و حاشیه ها
شما نخستین حاشیه را بنویسید.