هوش مصنوعی: صفی الدین اسحق، معروف به شیخ العارفین و برهان الواصلین، از عرفا و بزرگان تصوف است که نسبش به امام موسی الکاظم می‌رسد. او در ابتدای سلوکش مشتاق صحبت اولیا بود و برای خدمت به آنها مراحل بسیاری را پیمود. در شیراز با مشایخ ارتباط داشت و به راهنمایی آنها به شیخ زاهد گیلانی پیوست. پس از ملاقات، ارادت خاصی به او پیدا کرد و حتی به افتخار مصاهرت با وی نائل شد. گفته می‌شود ارادت شیخ زاهد گیلانی به رکن الدین سجاسی می‌رسد. صفی الدین اسحق بیش از سی سال به هدایت و ارشاد طالبان پرداخت و بیش از صد هزار نفر را تربیت کرد. او در سال 735 درگذشت. اگرچه اشعار او چندان شناخته شده نیست، بیتی از او در تذکره‌ها باقی مانده است.
رده سنی: 16+ متن شامل مفاهیم عرفانی و تاریخی است که برای درک آن به سطحی از بلوغ فکری و آگاهی تاریخی نیاز دارد. همچنین، ممکن است برخی اصطلاحات تخصصی تصوف برای مخاطبان جوانتر دشوار باشد.

بخش ۹۰ - صفی الدین اردبیلی طاب ثراه

وهُوَ شیخ العارفین و برهان الواصلین القطب الاصفیا فی الآفاق صفی الدین اسحق. نسبت آن جناب به حضرت امام همام امام موسی الکاظم می‌پیوندد و اجداد عظامش هادیان راه یقین و احفادِ کرامش حامیان دین مبین. آن جناب را در مبادی سلوک اشتیاق صحبت اولیا و اصفیای معاصرین بود و به شوق خدمت ایشان مراحل بسیار پیمود. در شیراز با مشایخ صحبت داشت و به رهنمایی آنها طالب شیخ زاهد گیلانی شد. در ماه صیام به صومعهٔ شیخ رسید. پس از ملاقات ارادت او را گزید و به شرف مصاهرت نیز ممتاز گردید. گویند نسبت ارادت جناب زاهد به دو واسطه به رکن الدین سجاسی می‌رسد. کرامات و مقامات آن جناب فزون از عهدهٔ حوصلهٔ این کتاب است و حاجت به تحریر ندارد و میرزا محمد تقی کرمانی در بحر الاسرار به چند واسطه نقل کرده که حضرت مولوی معنوی به ظهور شیخ خبر داده است. به هر صورت زیاده بر سی سال به هدایت و ارشاد طالبان اشتغال داشتند و زیاده از صد هزار کس تربیت فرمودند. در سنهٔ ۷۳۵ وفات یافتند. اگرچه سخن منظوم او مشهور نیست، در تذکرهٔ واله این بیت به نام اوست:

آه ازاین ذکرفسرده،چندازین فکر دراز
آه‌های آتشین و چهره‌های زرد کو
تعداد ابیات: ۱
این گوهر را بشنوید

این گوهر را با صدای خود، برای دیگران به یادگار بگذارید.

برای ضبط گوهر با صدای خود، لطفا به حساب کاربری وارد شوید.

گوهر قبلی:بخش ۸۹ - صدر الدین قونیوی رومی
گوهر بعدی:بخش ۹۱ - صفی الدین یزدی علیه الرّحمة
نظرها و حاشیه ها
شما نخستین حاشیه را بنویسید.