هوش مصنوعی:
این متن به بیان اهمیت آزادی و رهبری معنوی میپردازد. با اشاره به پیامبر اسلام و امام علی، تأکید میکند که آزادی حقیقی از طریق رهبری الهی و نبوت به دست میآید. همچنین، متن به زیباییهای طبیعت و شکرگزاری از نعمتهای الهی اشاره میکند و از مؤمنان میخواهد که شادمان باشند و از آزادی لذت ببرند. در ادامه، به قدرت کلام و تأثیر آن در زندگی انسانها پرداخته شده است.
رده سنی:
16+
متن دارای مفاهیم عمیق مذهبی و عرفانی است که برای درک کامل آن، نیاز به سطحی از بلوغ فکری و تجربه زندگی وجود دارد. همچنین، استفاده از استعارهها و مفاهیم فلسفی ممکن است برای کودکان قابل درک نباشد.
بخش ۱۲۹ - در تفسیر این خبر کی مصطفی صلواتالله علیه فرمود من کنت مولاه فعلی مولاه تا منافقان طعنه زدند کی بس نبودش کی ما مطیعی و چاکری نمودیم او را چاکری کودکی خلم آلودمان هم میفرماید الی آخره
زین سَبَب پیغامبرِ با اِجْتِهاد
نامِ خود وانِ علی مَوْلا نهاد
گفت هر کو را مَنَم مَوْلا و دوست
اِبْنِ عَمِّ من علی مَولایِ اوست
کیست مَوْلا؟ آن که آزادت کُند
بَندِ رِقّیَّت زِ پایَت بَرکَند
چون به آزادی نُبُوَّت هادی است
مؤمنان را زَانْبیا آزادی است
ای گروهِ مؤمنان شادی کُنید
هَمچو سَرو و سوسنْ آزادی کُنید
لیک میگویید هر دَم شُکرِ آب
بیزبان چون گُلْسِتانِ خوشخِضاب
بیزبان گویند سَرو و سَبزهزار
شُکرِ آب و شُکرِ عَدلِ نوبهار
حُلِّهها پوشیده و دامَنکَشان
مَست و رَقّاص و خوش و عَنْبَرفَشان
جُزوْ جُزو آبِسْتَن از شاهِ بهار
جِسمَشان چون دُرْجِ پُر دُرِّ ثِمار
مَریَمانْ بی شوی آبِسْت از مسیح
خامُشان بی لاف و گُفتاری فَصیح
ماهِ ما بینُطْقْ خوش بَر تافتهست
هر زبانْ نُطْق از فَرِ ما یافتهست
نُطْقِ عیسی از فَرِ مریم بُوَد
نُطْقِ آدم پُرتَوِ آن دَم بُوَد
تا زیادت گردد از شُکرای ثِقات
پَس نَباتِ دیگراست اَنْدَر نَبات
عکسِ آن این جاست ذَلَّ مَنْ قَنَع
اَنْدَرین طَوْر است عَزَّ مَنْ طَمَع
در جَوالِ نَفْسِ خود چندین مَرو
از خریدارانِ خود غافِل مَشو
نامِ خود وانِ علی مَوْلا نهاد
گفت هر کو را مَنَم مَوْلا و دوست
اِبْنِ عَمِّ من علی مَولایِ اوست
کیست مَوْلا؟ آن که آزادت کُند
بَندِ رِقّیَّت زِ پایَت بَرکَند
چون به آزادی نُبُوَّت هادی است
مؤمنان را زَانْبیا آزادی است
ای گروهِ مؤمنان شادی کُنید
هَمچو سَرو و سوسنْ آزادی کُنید
لیک میگویید هر دَم شُکرِ آب
بیزبان چون گُلْسِتانِ خوشخِضاب
بیزبان گویند سَرو و سَبزهزار
شُکرِ آب و شُکرِ عَدلِ نوبهار
حُلِّهها پوشیده و دامَنکَشان
مَست و رَقّاص و خوش و عَنْبَرفَشان
جُزوْ جُزو آبِسْتَن از شاهِ بهار
جِسمَشان چون دُرْجِ پُر دُرِّ ثِمار
مَریَمانْ بی شوی آبِسْت از مسیح
خامُشان بی لاف و گُفتاری فَصیح
ماهِ ما بینُطْقْ خوش بَر تافتهست
هر زبانْ نُطْق از فَرِ ما یافتهست
نُطْقِ عیسی از فَرِ مریم بُوَد
نُطْقِ آدم پُرتَوِ آن دَم بُوَد
تا زیادت گردد از شُکرای ثِقات
پَس نَباتِ دیگراست اَنْدَر نَبات
عکسِ آن این جاست ذَلَّ مَنْ قَنَع
اَنْدَرین طَوْر است عَزَّ مَنْ طَمَع
در جَوالِ نَفْسِ خود چندین مَرو
از خریدارانِ خود غافِل مَشو
وزن: فاعلاتن فاعلاتن فاعلن (رمل مسدس محذوف یا وزن مثنوی)
قالب: مثنوی
تعداد ابیات: ۱۵
این گوهر را بشنوید
این گوهر را با صدای خود، برای دیگران به یادگار بگذارید.
برای ضبط گوهر با صدای خود، لطفا به حساب کاربری وارد شوید.
گوهر قبلی:بخش ۱۲۸ - آمدن نایب قاضی میان بازار و خریداری کردن صندوق را از جوحی الی آخره
گوهر بعدی:بخش ۱۳۰ - باز آمدن زن جوحی به محکمهٔ قاضی سال دوم بر امید وظیفهٔ پارسال و شناختن قاضی او را الی اتمامه
نظرها و حاشیه ها
شما نخستین حاشیه را بنویسید.