هوش مصنوعی:
امام علی(ع) در این متن به ذم دنیا و ویژگیهای آن پرداختهاند. ایشان دنیا را دارایی توصیف میکنند که آغازش رنج و پایانش نابودی است. در حلال آن حساب و در حرام آن عقاب است. کسی که در دنیا بینیاز شود، آزموده میشود و کسی که نیازمند شود، اندوهگین. کسی که به دنبال دنیا برود، از دستش میرود و کسی که از آن کناره گیرد، به او میرسد. کسی که با دنیا بینا شود (به حقیقت آن پی ببرد)، دنیا او را بینا میکند و کسی که به سوی دنیا چشم بدوزد (دلبسته آن شود)، دنیا او را کور میکند. شریف در ادامه به تفاوت ظریف بین «أبصر بها» و «أبصر إليها» اشاره کرده و آن را عمیق و قابل تأمل میداند.
رده سنی:
15+
متن دارای مفاهیم عمیق فلسفی و اخلاقی است که درک آن نیاز به بلوغ فکری و تجربه زندگی دارد. همچنین، استفاده از استعارهها و تفاوتهای ظریف معنایی ممکن است برای مخاطبان جوانتر دشوار باشد.
دنيا شناسى
و من كلام له عليهالسلام في ذم صفة الدنيا
82 و از سخنان آن حضرت است در وصف دنيا
مَا أَصِفُ مِنْ دَارٍ أَوَّلُهَا عَنَاءٌ
چه ستايم خانهاى را كه آغاز آن رنج بردن است
وَ آخِرُهَا فَنَاءٌ
و پايان آن مردن
فِي حَلاَلِهَا حِسَابٌ
در حلال آن حساب است
وَ فِي حَرَامِهَا عِقَابٌ
و در حرام آن عقاب
مَنِ اِسْتَغْنَى فِيهَا فُتِنَ
آن كه در آن بىنياز است، گرفتار است
وَ مَنِ اِفْتَقَرَ فِيهَا حَزِنَ
و آن كه مستمند است اندوهبار
وَ مَنْ سَاعَاهَا فَاتَتْهُ
آن كه در پى آن كوشيد بدان نرسيد
وَ مَنْ قَعَدَ عَنْهَا وَاتَتْهُ
و آن كه به دنبال آن نرفت، او رام وى گرديد
وَ مَنْ أَبْصَرَ بِهَا بَصَّرَتْهُ
آن كه بدان نگريست، حقيقت را به وى نمود ،
وَ مَنْ أَبْصَرَ إِلَيْهَا أَعْمَتْهُ
و آن كه در آن نگريست، ديدهاش را برهم دوخت
قال الشريف أقول و إذا تأمل المتأمل قوله عليهالسلام و من أبصر بها بصرته
مىگويم، اگر نگرنده در گفتۀ امام «من أبصر بها بصّرته» نيك بينديشد
وجد تحته من المعنى العجيب
در آن از معنى عجيب
و الغرض البعيد
و انديشۀ ژرفنگر آن بيند
ما لا تبلغ غايته و لا يدرك غوره
لا سيما إذا قرن إليه قوله و من أبصر إليها أعمته
كه به نهايت آن نتوان رسيد، و ژرفاى آن را نتوان ديد به خصوص كه با گفتۀ او (عليه السلام) مقارن شود كه «و من أبصر اليها أعمته»
فإنه يجد الفرق بين أبصر بها و أبصر إليها
كه فرق ميان «أبصر بها» و «أبصر اليها» تا كجاست
واضحا نيرا و عجيبا باهرا
و پايۀ بلاغت اين سخن چه آشكار پيداست.!
82 و از سخنان آن حضرت است در وصف دنيا
مَا أَصِفُ مِنْ دَارٍ أَوَّلُهَا عَنَاءٌ
چه ستايم خانهاى را كه آغاز آن رنج بردن است
وَ آخِرُهَا فَنَاءٌ
و پايان آن مردن
فِي حَلاَلِهَا حِسَابٌ
در حلال آن حساب است
وَ فِي حَرَامِهَا عِقَابٌ
و در حرام آن عقاب
مَنِ اِسْتَغْنَى فِيهَا فُتِنَ
آن كه در آن بىنياز است، گرفتار است
وَ مَنِ اِفْتَقَرَ فِيهَا حَزِنَ
و آن كه مستمند است اندوهبار
وَ مَنْ سَاعَاهَا فَاتَتْهُ
آن كه در پى آن كوشيد بدان نرسيد
وَ مَنْ قَعَدَ عَنْهَا وَاتَتْهُ
و آن كه به دنبال آن نرفت، او رام وى گرديد
وَ مَنْ أَبْصَرَ بِهَا بَصَّرَتْهُ
آن كه بدان نگريست، حقيقت را به وى نمود ،
وَ مَنْ أَبْصَرَ إِلَيْهَا أَعْمَتْهُ
و آن كه در آن نگريست، ديدهاش را برهم دوخت
قال الشريف أقول و إذا تأمل المتأمل قوله عليهالسلام و من أبصر بها بصرته
مىگويم، اگر نگرنده در گفتۀ امام «من أبصر بها بصّرته» نيك بينديشد
وجد تحته من المعنى العجيب
در آن از معنى عجيب
و الغرض البعيد
و انديشۀ ژرفنگر آن بيند
ما لا تبلغ غايته و لا يدرك غوره
لا سيما إذا قرن إليه قوله و من أبصر إليها أعمته
كه به نهايت آن نتوان رسيد، و ژرفاى آن را نتوان ديد به خصوص كه با گفتۀ او (عليه السلام) مقارن شود كه «و من أبصر اليها أعمته»
فإنه يجد الفرق بين أبصر بها و أبصر إليها
كه فرق ميان «أبصر بها» و «أبصر اليها» تا كجاست
واضحا نيرا و عجيبا باهرا
و پايۀ بلاغت اين سخن چه آشكار پيداست.!
این گوهر را بشنوید
این گوهر را با صدای خود، برای دیگران به یادگار بگذارید.
برای ضبط گوهر با صدای خود، لطفا به حساب کاربری وارد شوید.
گوهر قبلی:تعريف زهد و پارسايى
گوهر بعدی:خطبه غرا
نظرها و حاشیه ها
شما نخستین حاشیه را بنویسید.