۶۴ بار خوانده شده

نشانه های بصیرت و منزلت قرآن

و من خطبة له عليه‌السلام يعظم اللّه سبحانه و يذكر القرآن و النبي و يعظ الناس
133 و از خطبه‌هاى آن حضرت است

عظمة اللّه تعالى

وَ اِنْقَادَتْ لَهُ اَلدُّنْيَا وَ اَلْآخِرَةُ بِأَزِمَّتِهَا
دنيا و آخرت او را فرمانبردار است، و سر رشتۀ آن دو به دست پروردگار است

وَ قَذَفَتْ إِلَيْهِ اَلسَّمَاوَاتُ وَ اَلْأَرَضُونَ مَقَالِيدَهَا
آسمانها و زمينها كليدهاى خويش بدو سپردند

وَ سَجَدَتْ لَهُ بِالْغُدُوِّ وَ اَلْآصَالِ اَلْأَشْجَارُ اَلنَّاضِرَةُ
و درختان شاداب سبز فام، هر بام و شام به درگاه او نماز بردند

وَ قَدَحَتْ لَهُ مِنْ قُضْبَانِهَا اَلنِّيرَانَ اَلْمُضِيئَةَ
از شاخه‌هاى سبز خود آتش سرخ افروختند و به فرمانش ميوه‌هاى رسيده

وَ آتَتْ أُكُلَهَا بِكَلِمَاتِهِ اَلثِّمَارُ اَلْيَانِعَةُ
روزى و خوردنى اندوختند

القرآن منها وَ كِتَابُ اَللَّهِ بَيْنَ أَظْهُرِكُمْ
و از اين خطبه است: كتاب خدا در دسترس شماست

نَاطِقٌ لاَ يَعْيَا لِسَانُهُ
زبان آن كند نيست، گوياست

وَ بَيْتٌ لاَ تُهْدَمُ أَرْكَانُهُ
خانه‌اى است كه پايه‌هايش ويران نشود

وَ عِزٌّ لاَ تُهْزَمُ أَعْوَانُهُ
و صاحب عزّتى است كه يارانش را هزيمت نبود

رسول اللّه منها أَرْسَلَهُ عَلَى حِينِ فَتْرَةٍ مِنَ اَلرُّسُلِ
و از اين خطبه است: او را هنگامى فرستاد كه پيامبران نبودند

وَ تَنَازُعٍ مِنَ اَلْأَلْسُنِ
و مردم در كار دين گونه گونه راه مى‌پيمودند .

فَقَفَّى بِهِ اَلرُّسُلَ وَ خَتَمَ بِهِ اَلْوَحْيَ
پس او را در پى پيامبران فرستاد، و بدو مهر ختم بر صحيفۀ وحى نهاد

فَجَاهَدَ فِي اَللَّهِ اَلْمُدْبِرِينَ عَنْهُ وَ اَلْعَادِلِينَ بِهِ
او براى رضاى خدا جهاد كرد، با پشت به خدا كردگان، و مشركان از فطرت برگشتگان

الدنيا منها وَ إِنَّمَا اَلدُّنْيَا مُنْتَهَى بَصَرِ اَلْأَعْمَى لاَ يُبْصِرُ مِمَّا وَرَاءَهَا شَيْئاً
و از اين خطبه است: همانا، دنيا نهايت ديدگاه كسى است كه ديده‌اش كور است، و از ديدن جز دنيا محجور

وَ اَلْبَصِيرُ يَنْفُذُهَا بَصَرُهُ وَ يَعْلَمُ أَنَّ اَلدَّارَ وَرَاءَهَا
و آن كه بيناست نگاهش از دنيا بگذرد و از پس آن خانۀ آخرت را نگرد

فَالْبَصِيرُ مِنْهَا شَاخِصٌ
پس بينا از دنيا رخت بردارد

وَ اَلْأَعْمَى إِلَيْهَا شَاخِصٌ
و نابينا رخت خويش در آن گذارد

وَ اَلْبَصِيرُ مِنْهَا مُتَزَوِّدٌ
بينا از دنيا توشه گيرد

وَ اَلْأَعْمَى لَهَا مُتَزَوِّدٌ
و نابينا براى دنيا توشه فراهم آرد

عظة الناس منها وَ اِعْلَمُوا أَنَّهُ لَيْسَ مِنْ شَيْءٍ إِلاَّ وَ يَكَادُ صَاحِبُهُ يَشْبَعُ مِنْهُ وَ يَمَلُّهُ إِلاَّ اَلْحَيَاةَ فَإِنَّهُ لاَ يَجِدُ فِي اَلْمَوْتِ رَاحَةً
و از اين خطبه است: و بدانيد كه هيچ چيز نيست، جز كه دارنده‌اش از آن سير شود و از داشتن آن دلگير، مگر زندگى كه بر آن چيزى نگزيند چه در مرگ آسايشى نبيند.

وَ إِنَّمَا ذَلِكَ بِمَنْزِلَةِ اَلْحِكْمَةِ اَلَّتِي هِيَ حَيَاةٌ لِلْقَلْبِ اَلْمَيِّتِ
و آن همانند سخن حكمت است كه حيات دل مرده است و داروى جان افسرده .

وَ بَصَرٌ لِلْعَيْنِ اَلْعَمْيَاءِ
چشم كور را بينايى است

وَ سَمْعٌ لِلْأُذُنِ اَلصَّمَّاءِ
و گوش كر را موجب شنوايى

وَ رِيٌّ لِلظَّمْآنِ
سيراب كنندۀ تشنۀ حقيقت است

وَ فِيهَا اَلْغِنَى كُلُّهُ وَ اَلسَّلاَمَةُ
و در آن همۀ بى‌نيازى و سلامت ،

كِتَابُ اَللَّهِ تُبْصِرُونَ بِهِ وَ تَنْطِقُونَ بِهِ وَ تَسْمَعُونَ بِهِ
كتاب خدا كه: بدان راه حق را مى‌بينيد، و بدان از حق سخن مى‌گوييد، و بدان حق را مى‌شنويد

وَ يَنْطِقُ بَعْضُهُ بِبَعْضٍ
بعض آن بعض ديگر را تفسير كند

وَ يَشْهَدُ بَعْضُهُ عَلَى بَعْضٍ
و پاره‌اى بر پارۀ ديگر گواهى دهد

وَ لاَ يَخْتَلِفُ فِي اَللَّهِ
همۀ آيه‌هايش، خدا را يكسان شناساند

وَ لاَ يُخَالِفُ بِصَاحِبِهِ عَنِ اَللَّهِ
و آن را كه همراهش شد، از خدا برنگرداند

قَدِ اِصْطَلَحْتُمْ عَلَى اَلْغِلِّ فِيمَا بَيْنَكُمْ
شما كين يكديگر را در دل مى‌داريد، و با هم ساخته‌ايد و خود را دوست هم مى‌شماريد

وَ نَبَتَ اَلْمَرْعَى عَلَى دِمَنِكُمْ
همچون سبزۀ پارگين درون سو گنده، و برون‌سو رنگين ،

وَ تَصَافَيْتُمْ عَلَى حُبِّ اَلْآمَالِ
در دوستى آرزوها همرنگيد

وَ تَعَادَيْتُمْ فِي كَسْبِ اَلْأَمْوَالِ
و در به دست آوردن مال با هم در جنگ

لَقَدِ اِسْتَهَامَ بِكُمُ اَلْخَبِيثُ وَ تَاهَ بِكُمُ اَلْغُرُورُ
شيطان فريفته‌تان ساخته است، و غرور شما را به سرگردانى در انداخته

وَ اَللَّهُ اَلْمُسْتَعَانُ عَلَى نَفْسِي وَ أَنْفُسِكُمْ
در اين پيكار كه بر پاست خداوند يارى خواستۀ من و شماست
اگر سوالی داری، اینجا بپرس.
این گوهر را بشنوید

این گوهر را با صدای خود، برای دیگران به یادگار بگذارید.

برای ضبط گوهر با صدای خود، لطفا به حساب کاربری وارد شوید.

گوهر قبلی:اندیشیدن به مرگ
گوهر بعدی:مشاوره نظامى برای نبرد با رومیان
نظرها و حاشیه ها
شما نخستین حاشیه را بنویسید.