هوش مصنوعی: این متن به بیان اهمیت و برتری علم عشق نسبت به علوم دیگر مانند صرف و نحو، فقه، منطق، اعداد، رمل و نجوم می‌پردازد. شاعر پس از تجربه‌ی این علوم، به این نتیجه می‌رسد که تنها علم عشق است که ارزش دارد و تمام اسرار در آن نهفته است. در این علم، همه‌چیز حول محور وحدت و دلبری می‌گردد و از مفاهیمی مانند کفر و دین، دوزخ و بهشت، حلال و حرام خبری نیست. علم عشق باعث می‌شود فرد خود را فراموش کند و تنها معشوق را ببیند.
رده سنی: 16+ متن دارای مفاهیم عمیق عرفانی و فلسفی است که درک آن برای نوجوانان و بزرگسالان مناسب‌تر است. همچنین، استفاده از اصطلاحات تخصصی و اشاره به مفاهیم انتزاعی مانند وحدت و عشق الهی ممکن است برای کودکان قابل فهم نباشد.

بخش ۱۹ - در شرح حال خود گوید

به فردوس استاد منشاد باد
ز ابجد الی ضظغم داد یار

پس از آن مرا فارسی خان نمود
کلام عرب پس به درسم فزود

چو از صرف و ازنحو گشتم خبر
بدیدم بهحالم ندارد ثمر

چواز فقه ومنطق شدم مستفیض
ندیدم شفائی به حال مریض

ز اعداد ورمل ونجوم وحساب
ندیدم به احوال خودفتح باب

بنستم از این علم ها هیچ طرف
به باطل همه عمر من گشت صرف

چو از علم عشق آگهم کرد دوست
بدیدم که علمی اگر هست اوست

در آنجا همه بحث از وحدت است
نه از ارث اموات و از قسمت است

چوآگاه گردیدم از علم عشق
بس اسرار را دیدم ازعلم عشق

غرض اینکه علم ار بود عاشقی است
کسیرا که این علم نبود شقی است

اگر علم خواهی بخوان علم عشق
بیا تا نمایم بیان علم عشق

در آنجا همه مبحث از دلبر است
که غائب زچشم و چو جان در بر است

در او وصفها باشد از روی دوست
پریشان سخنها ز گیسوی دوست

حکایت ز وصل است واز اشتیاق
شکایت ز بخت است ودرد فراق

در آنجا سخن نیست از کفر ودین
نه از دوزخ ونه زخلد برین

نه از نیک وزشت وحلال وحرام
نه ازدیر و کعبه نه از ننگ ونام

همه باب و فصل وی از وحدت است
عدد یک بودهر چه درکثرت است

کسی دارد ار روی دل با یکی
شده است آگه از علم عشق اندکی

شود بیخود از علم عشق آنچنان
که خود را نبیند دیگر درمیان

کنداحوالی دور از چشم او
رود علت کوری از چشم او

به عالم نبیند به جز روی دوست
به هر سوکند روهمی بیند اوست

ولی هر که دم زد ز اسرار عشق
شود همچو منصور بردار عشق
وزن: فعولن فعولن فعولن فعل (متقارب مثمن محذوف یا وزن شاهنامه)
قالب: مثنوی
تعداد ابیات: ۲۲
این گوهر را بشنوید

این گوهر را با صدای خود، برای دیگران به یادگار بگذارید.

برای ضبط گوهر با صدای خود، لطفا به حساب کاربری وارد شوید.

گوهر قبلی:بخش ۱۸ - فی التنبیه
گوهر بعدی:بخش ۲۰ - حکایت
نظرها و حاشیه ها
شما نخستین حاشیه را بنویسید.