درباره غزالی

ابوحامد محمد بن محمد الغزالی الشافعی ملقب به حجت‌الاسلام زین الدین الطوسی و امام محمد غزالی (زادهٔ ۴۵۰ هجری قمری در توس، درگذشتهٔ ۵۰۵ هجری قمری ) متکلم و فقیه ایرانی و یکی از بزرگترین مردان تصوف سدهٔ پنجم هجری است.
وی پس از کسب مراتب تحصیلی در سال ۴۸۴ هجری قمری از سوی خواجه نظام‌الملک به مدت چهار سال به سمت استادی در نظامیهٔ بغداد منصوب شد. مدتی بعد، غزالی به دلیل بیماری جسمی و تردیدهای عمیقی که ناشی از مطالعات شخصی او در فلسفهٔ اسلامی بود، تصمیم گرفت تدریس را رها کرده و منصب خود را به برادرش احمد بسپارد. وی پس از قتل خواجه نظام‌الملک بغداد را ترک کرد، به حج رفت، مدتی پس از آن در دمشق به تدریس پرداخت. سپس از سوریه به اورشلیم رفت و در سال ۴۸۹ هجری قمری مقبرهٔ ابراهیم را در الخلیل زیارت کرد و چنان‌که در زندگی‌نامهٔ خودنوشتش «المنقذ من الضلال» آورده‌، آنجا عهد کرد که دیگر هرگز از حکومت صله نگیرد، به خدمت حاکمی درنیاید و با دیگر متکلمان وارد مجادله نشود. نهایتاً پس از سفرهایی به اسکندریه، سوریه و بغداد به زادگاهش توس بازگشت. غزالی در این دوران تبعید فکری از تدریس، در عزلت و فقر می‌زیست و مشغول ریاضت و تصوف بود و اغلب آثار مشهور خود از جمله احیاء علوم‌الدین را در این دوره نوشت. غزالی در این کتاب معنویت صوفیانه را نقطهٔ اتکای مذاهب اسلامی می‌داند. در سال ۴۹۹ هجری قمری فخرالملک پسر خواجه نظام‌الملک که به وزارت سلطان سنجر در خراسان رسیده بود، از غزالی دعوت کرد که برای تدریس به نظامیه نیشابور بازگردد. غزالی عهدی را که بر سر مقبرهٔ ابراهیم بسته بود شکست و دعوت را قبول کرد و تا مدت کوتاهی پیش از مرگش به تدریس در نیشابور مشغول شد.
غزالی ماه‌های آخر زندگانی خود را در خانقاهی که در توس برای مریدانش برپا کرده بود گذراند و در جمادی‌الثانی سال ۵۰۵ قمری، در ۵۵ سالگی، در همین خانقاه درگذشت. مدفن او در سال ۱۳۷۴ شمسی در پی کاوش باستان‌شناسی در حدود ۸۰۰ متری مدفن فردوسی در بیرون حصار قدیمی پیدا شد.
بر اساس مقالهٔ دکتر محمد افشین وفایی در مجلۀ پژوهش‌های ایران‌شناسی و به نقل از دستنویس فضائل الانام خیام دو رباعی در مرثیهٔ غزالی سروده است. متن این دستنویس در این مورد به این شرح است:
«وفات حجة الاسلام، قدّس الله روحه، روز دوشنبه چهاردهم جمادی الآخر سنۀ خمس و خمسمائه (۵۰۵ ق) به شهر طوس بود. و عمر خیّام در مرثیت وی گفته است:
از گردش تو، ای فلکِ گردا گرد
آن‌ کیست‌ که‌ نیست‌ در جهان بی‌غم‌ و درد
از شخصِ یکی مرد بر آوردی گرد
که‌ش مثل به روزگار نتوانی کرد
هم او راست:
یک تن خبرِ مرگِ تو ننیوشیده‌ است
کو را نه ز دیده ‌خون ‌برونْ ‌جوشیده ‌است
تاری ‌است به‌ چشم‌ِ خلق، گیتی ز غمت
گویی‌که‌ به‌سوگِ‌ تو سیَه پوشیده‌ است.»

آثار ویدئویی و صوتی مرتبط با این منبع
بخش ۱ - اصل اول بخش ۲ - پیدا کردن فضل و ثواب خوی نیکو بخش ۳ - حقیقت خوی نیکو بخش ۴ - پیدا کردن آن که خلق نیکو به دست آوردن ممکن است بخش ۵ - پیدا کردن طریق معالجه بخش ۶ - فصل (اول همه سعادات اعمال خیر است به تکلف) بخش ۷ - فصل (همه اخلاق نیکو باید که طبع شود و تکلف برخیزد) بخش ۸ - فصل (راههای رسیدن به خلق نیکو) بخش ۹ - پیدا کردن تدبیر شناختن بیماری دل و عیوب نفس بخش ۱۰ - علامت خوی نیکو بخش ۱۱ - پروردن و ادب کردن کودکان بخش ۱۲ - پیدا کردن شرایط مرید اندر مجاهدت و چگونگی رفتن راه دین به ریاضت بخش ۱۳ - اصل دوم بخش ۱۴ - پیدا کردن فضیلت گرسنگی بخش ۱۵ - پیدا کردن فواید گرسنگی و آفات سیری بخش ۱۶ - پیدا کردن ادب مرید اندر اندک خوردن بخش ۱۷ - پیدا کردن سر این مجاهدت و اختلاف پیر و مرید بخش ۱۸ - پیدا کردن آفات دست به داشتن از شهوات بخش ۱۹ - پیدا کردن شهوت فرج بخش ۲۰ - پیدا کردن ثواب کسی که این شهوت بگذارد بخش ۲۱ - پیدا کردن آفت نگریستن به زنان و آنچه حرام است از آن بخش ۲۲ - اصل سیم بخش ۲۳ - پیدا کردن ثواب خاموشی بخش ۲۴ - آفتهای زبان بخش ۲۵ - فصل (دروغ مصلحت آمیز) بخش ۲۶ - فصل (حیلت پسندیده و ناپسندیده در دروغ گفتن) بخش ۲۷ - فصل (گونه های غیبت) بخش ۲۸ - فصل (غیبت به چشم و دست و اشارت) بخش ۲۹ - فصل (غیبت کردن به دل همچنان حرام است که به زبان) بخش ۳۰ - فصل (اندر علاج غیبت) بخش ۳۱ - پیدا کردن رخصت به غیبتها به عذرها بخش ۳۲ - کفارت غیبت بخش ۳۳ - فصل (در برابر نمّام چه باید کرد) بخش ۳۴ - فصل (بر ممدوح چه چیزها لازم است؟) بخش ۳۵ - اصل چهار بخش ۳۶ - فصل (بیخ خشم هرگز از باطن کنده نیاید) بخش ۳۷ - فصل (غلبه توحید خشم را بپوشاند) بخش ۳۸ - فصل (علاج خشم واجب است) بخش ۳۹ - فصل (علاج علمی و عملی خشم) بخش ۴۰ - فصل (خشم راندن تا چه حد رواست) بخش ۴۱ - فصل (کین فرزند خشم است) بخش ۴۲ - پیدا کردن حسد و آفات آن بخش ۴۳ - پیدا کردن حقیقت حسد بخش ۴۴ - پیدا کردن علاج حسد بخش ۴۵ - فصل (آفت حسد را چگونه از دل باید کند) بخش ۴۶ - اصل پنجم بخش ۴۷ - پیدا کردن مذمت دنیا به اخبار بخش ۴۸ - پیدا کردن حقیقت دنیای مذموم بخش ۴۹ - اصل ششم بخش ۵۰ - پیدا کردن کراهیت دوستی مال بخش ۵۱ - فصل (راه ستودنی بودن مال) بخش ۵۲ - پیدا کردن فایده ها و آفات مال به شرح و تفصیل بخش ۵۳ - فایده های مال بخش ۵۴ - آفات مال بخش ۵۵ - پیدا کردن آفات طمع و حرص و فایده قناعت بخش ۵۶ - پیدا کردن علاج حرص و طمع بخش ۵۷ - پیدا کردن فضل و ثواب سخاوت بخش ۵۸ - پیدا کردن مذمت بخل بخش ۵۹ - پیدا کردن ثواب ایثار بخش ۶۰ - پیدا کردن حد سخاوت و بخل هر کسی بخش ۶۱ - پیدا کردن علاج بخل بخش ۶۲ - پیدا کردن افسون مال بخش ۶۳ - اصل هفتم بخش ۶۴ - پیدا کردن حقیقت جاه و حشمت بخش ۶۵ - فصل (خلق در طلب جاه راه زیان می رود) بخش ۶۶ - فصل (قدر کفایت از جاه مذموم نیست) بخش ۶۷ - پیدا کردن علاج دوستی جاه بخش ۶۸ - پیدا کردن علاج دوستی ثنا و ستایش خلق و کراهت نکوهش خلق بخش ۶۹ - پیدا کردن درجات مردا اندر مدح و ذم بخش ۷۰ - اصل هشتم بخش ۷۱ - پیدا کردن کارها که بدان ریا کنند بخش ۷۲ - پیدا کردن درجات ریا بخش ۷۳ - پیداکردن ریایی که از رفتن مورچه پوشیده تر است بخش ۷۴ - فصل (چه وقت شادی از اطلاع مردمان بر عبادت رواست) بخش ۷۵ - پیدا کردن ریایی که عمل را باطل کند بخش ۷۶ - پیدا کردن علاج بیماری دل به ریا بخش ۷۷ - فصل (راه از بین بردن وسوسه ریا) بخش ۷۸ - پیدا کردن رخصت اندر اظهار طاعت بخش ۷۹ - پیدا کردن رخصت در پنهان داشتن معصیت بخش ۸۰ - پیدا کردن رخصت دست بداشتن از خیرات از بیم ریا بخش ۸۱ - فصل (نشاط عبادت همیشه ریا نبود) بخش ۸۲ - فصل (هرکار که برای ثواب است باید خالص خدای را بود) بخش ۸۳ - اصل نهم بخش ۸۴ - فضیلت تواضع بخش ۸۵ - پیدا کردن حقیقت کبر و آفت آن بخش ۸۶ - پیدا کردن درجات کبر بخش ۸۷ - پیدا کردن اسباب کبر و علاج آن بخش ۸۸ - پیدا کردن علاج کبر بخش ۸۹ - علاج بر جمله بخش ۹۰ - علاج به تفصیل بخش ۹۱ - پیدا کردن عجب و آفت آن بخش ۹۲ - حقیقت عجب و ادلال بخش ۹۳ - پیدا کردن علاج عجب بخش ۹۴ - فصل (سوال و جواب) بخش ۹۵ - فصل (عجب به قدرت و جمال و نسب حماقت محض است) بخش ۹۶ - اصل دهم بخش ۹۷ - پیدا کردن علاج غفلت و نادانی بخش ۹۸ - پیدا کردن ضلالت و گمراهی و علاج آن بخش ۹۹ - پیدا کردن پندار و علاج آن