درباره سعدی

ابومحمّد مُشرف‌الدین مُصلِح بن عبدالله بن مشرّف (۶۰۶ – ۶۹۰ هجری قمری) متخلص به سعدی، شاعر و نویسندهٔ پارسی‌گوی ایرانی است. اهل ادب به او لقب «استادِ سخن»، «پادشاهِ سخن»، «شیخِ اجلّ» و حتی به‌طور مطلق، «استاد» داده‌اند. او در نظامیهٔ بغداد، که مهم‌ترین مرکز علم و دانش جهان اسلام در آن زمان به حساب می‌آمد، تحصیل و پس از آن به‌عنوان خطیب به مناطق مختلفی از جمله شام و حجاز سفر کرد. سعدی سپس به زادگاه خود شیراز، برگشت و تا پایان عمر در آن‌جا اقامت گزید. آرامگاه وی در شیراز واقع شده‌است که به سعدیه معروف است.

بیشتر عمر او مصادف با حکومت اتابکان فارس در شیراز و هم‌زمان با حمله مغول به ایران و سقوط بسیاری از حکومت‌های وقت نظیر خوارزمشاهیان و عباسیان بود. البته سرزمین فارس، به واسطهٔ تدابیر ابوبکر بن سعد، ششمین و معروف‌ترین اتابکان سَلغُری شیراز، از حملهٔ مغول در امان ماند. همچنین قرن ششم و هفتم هجری مصادف با اوج‌گیری تصوف در ایران بود و تأثیر این جریان فکری و فرهنگی در آثار سعدی قابل ملاحظه است. نظر اغلب سعدی‌پژوهان بر این است که سعدی تحت تأثیر آموزه‌های مذهب شافعی و اشعری و بنابراین تقدیرگرا است. در مقابل، نشانه‌هایی از ارادت وی به خاندان پیامبر اسلام مشاهده می‌شود. سعدی بیش از آن که تابع اخلاق به‌صورت مطلق و فلسفی آن باشد، مصلحت‌اندیش است و ازین‌رو اصولاً نمی‌تواند طرفدار ثابت و بی‌چون‌وچرای قاعده‌ای باشد که احیاناً در جای دیگری آن را بیان کرده‌است. برخی از نوگرایان معاصر ایران آثار او را غیراخلاقی، بی‌ارزش، متناقض و ناهماهنگ قلمداد کرده‌اند.

سعدی تأثیر انکارناپذیری بر زبان فارسی گذاشته‌است؛ به‌طوری‌که شباهت قابل توجهی بین فارسی امروزی و زبان سعدی وجود دارد. آثار او مدت‌ها در مدرسه‌ها و مکتب‌خانه‌ها به‌عنوان منبع آموزش زبان و ادبیات فارسی تدریس می‌شده و بسیاری از ضرب‌المثلهای رایج در زبان فارسی از آثار وی اقتباس شده‌است. او برخلاف بسیاری از نویسندگان معاصر یا پیش از خود، ساده‌نویسی و ایجاز را در پیش گرفت و توانست – حتی در زمان حیاتش – شهرت زیادی به دست آورد. آثار سعدی در اصطلاح سهل ممتنع (سادهٔ دشوار) است و در آن‌ها نکته‌سنجی و طنز آشکار یا پنهان ملاحظه می‌شود.

آثار وی در کتاب کلیات سعدی، شامل گلستان به نثر، کتاب بوستان در قالب مثنوی و نیز غزلیات، گردآوری شده‌است. علاوه بر این او آثاری در سایر قالب‌های ادبی نظیر قصیده، قطعه، ترجیع‌بند و تک‌بیت به زبان فارسی و عربی نیز دارد. غزلیات سعدی، اغلب عاشقانه و توصیف‌کنندهٔ عشق زمینی است؛ هرچند که وی غزلیات پندآموز و عارفانه نیز سروده‌است. گلستان و بوستان به‌عنوان کتاب‌های اخلاقی شناخته می‌شوند و علاوه بر فارسی‌زبانان، بر اندیشمندان غربی از جمله ولتر و گوته نیز تأثیرگذار بوده‌اند.

سعدی در زمان حیات شهرت فراوانی داشت. آثار او حتی در هندوستان، آسیای صغیر و آسیای میانه به زبان فارسی یا به صورت ترجمه در دسترس مخاطبانش قرار داشت. او نخستین شاعر ایرانی است که آثارش به یکی از زبان‌های اروپایی ترجمه شده‌است. بسیاری از شاعران و نویسندگان فارسی‌زبان از سبک وی تقلید کرده‌اند. حافظ از جمله شاعرانی بوده که تحت تأثیر سبک سعدی به سرودن غزل پرداخته‌است. در ادبیات معاصر نیز نویسندگانی مانند محمدعلی جمال‌زاده و ابراهیم گلستان از او تأثیر پذیرفته‌اند. آثار سعدی بعدها به موسیقی هم راه پیدا کرد و بسیاری از غزل‌های او را خوانندگانی چون تاج اصفهانی، محمدرضا شجریان و غلامحسین بنان خواندند. به‌منظور تجلیل از سعدی، اول اردیبهشت، روز آغاز نگارش کتاب گلستان، در ایران روز سعدی نام‌گذاری شده‌است.
در ویکی پدیا بیشتر بخوانید

آثار ویدئویی و صوتی مرتبط با این منبع
قصیدهٔ شمارهٔ ۱ قصیدهٔ شمارهٔ ۲ - در ستایش علاء الدین عطاملک جوینی صاحب دیوان قصیدهٔ شمارهٔ ۳ - در ستایش اتابک مظفرالدین سلجوقشاه قصیدهٔ شمارهٔ ۴ - در وداع شاه جهان سعدبن ابی‌بکر قصیدهٔ شمارهٔ ۵ - در وصف بهار قصیدهٔ شمارهٔ ۶ - موعظه و نصیحت قصیدهٔ شمارهٔ ۷ - موعظه و نصیحت قصیدهٔ شمارهٔ ۸ - اندرز و نصیحت قصیدهٔ شمارهٔ ۹ - در ستایش اتابک محمد قصیدهٔ شمارهٔ ۱۰ - در نصیحت و ستایش قصیدهٔ شمارهٔ ۱۱ - در ستایش حضرت رسول (ص) قصیدهٔ شمارهٔ ۱۲ - توحید قصیدهٔ شمارهٔ ۱۳ قصیدهٔ شمارهٔ ۱۴ - وله فی مدح ابش بنت سعد قصیدهٔ شمارهٔ ۱۵ - برگشت به شیراز قصیدهٔ شمارهٔ ۱۶ - در ستایش حضرت رسول (ص) قصیدهٔ شمارهٔ ۱۷ - در ستایش قاضی رکن‌الدین قصیدهٔ شمارهٔ ۱۸ - در ستایش علاء الدین عطاملک جوینی صاحب دیوان قصیدهٔ شمارهٔ ۱۹ - وله فی مدح اتابک مظفرالدین سلجوقشاه قصیدهٔ شمارهٔ ۲۰ قصیدهٔ شمارهٔ ۲۱ - در ستایش شمس‌الدین حسین علکانی قصیدهٔ شمارهٔ ۲۲ - در ستایش اتابک سعدبن ابوبکر بن سعدبن زنگی بن مودود قصیدهٔ شمارهٔ ۲۳ - قصیده قصیدهٔ شمارهٔ ۲۴ - تنبیه و موعظت قصیدهٔ شمارهٔ ۲۵ - در وصف بهار قصیدهٔ شمارهٔ ۲۶ - در ستایش شمس‌الدین محمد جوینی صاحب دیوان قصیدهٔ شمارهٔ ۲۷ - مطلع دوم قصیدهٔ شمارهٔ ۲۸ - در مدح امیر انکیانو قصیدهٔ شمارهٔ ۲۹ - تغزل در ستایش شمس‌الدین محمد جوینی صاحب دیوان قصیدهٔ شمارهٔ ۳۰ - نصیحت قصیدهٔ شمارهٔ ۳۱ - در وصف شیراز قصیدهٔ شمارهٔ ۳۲ - در لیلةالبراة فرموده‌است قصیدهٔ شمارهٔ ۳۳ - در مدح امیر سیف‌الدین (محمد) قصیدهٔ شمارهٔ ۳۴ - در ستایش علاءالدین جوینی صاحب دیوان قصیدهٔ شمارهٔ ۳۵ - در تنبیه و موعظه قصیدهٔ شمارهٔ ۳۶ - پند و موعظة قصیدهٔ شمارهٔ ۳۷ - در ستایش امیرانکیانو قصیدهٔ شمارهٔ ۳۸ - در تهنیت اتابک مظفرالدین سلجوقشاه ابن سلغر قصیدهٔ شمارهٔ ۳۹ - بازگردیدن پادشاه اسلام از سفر عراق قصیدهٔ شمارهٔ ۴۰ قصیدهٔ شمارهٔ ۴۱ - تغزل و ستایش صاحب دیوان قصیدهٔ شمارهٔ ۴۲ - در انتقال دولت از سلغریان به قوم دیگر قصیدهٔ شمارهٔ ۴۳ - در وداع ماه رمضان قصیدهٔ شمارهٔ ۴۴ - در مدح شمس‌الدین حسین علکانی قصیدهٔ شمارهٔ ۴۵ - در ستایش علاء الدین عطاملک جوینی صاحب دیوان قصیدهٔ شمارهٔ ۴۶ - مطلع دوم قصیدهٔ شمارهٔ ۴۷ - در ستایش شمس‌الدین حسین علکانی قصیدهٔ شمارهٔ ۴۸ - در ستایش صاحب دیوان قصیدهٔ شمارهٔ ۴۹ - در ستایش ملکه ترکان خاتون قصیدهٔ شمارهٔ ۵۰ - درستایش اتابک مظفرالدین سلجوقشاه قصیدهٔ شمارهٔ ۵۱ - پند قصیدهٔ شمارهٔ ۵۲ - پند و اندرز قصیدهٔ شمارهٔ ۵۳ - در ستایش ترکان خاتون و پسرش اتابک محمد قصیدهٔ شمارهٔ ۵۴ - در ستایش قصیدهٔ شمارهٔ ۵۵ - در پند و اندرز قصیدهٔ شمارهٔ ۵۶ - در پند و ستایش قصیدهٔ شمارهٔ ۵۷ - در ستایش قصیدهٔ شمارهٔ ۵۸ - در ستایش ابوبکر بن سعد قصیدهٔ شمارهٔ ۵۹ - در ستایش امیر انکیانو قصیدهٔ شمارهٔ ۶۰ - تنبیه و موعظت قصیدهٔ شمارهٔ ۶۱ - تغزل و ستایش صاحب دیوان